W Zachodniopomorskiej Szkole Biznesu ruszają studia podyplomowe w nowym modelu Knowledge@Work
Jak wynika z wielu badań, Polacy kształcą się coraz chętniej, liczbą magistrów przebijamy nawet średnią unijną. Jednocześnie pracodawcy wciąż narzekają na niewystarczające umiejętności kandydatów i pracowników w zakresie kompetencji miękkich, społecznych. Absolwenci studiów, nawet posiadający świetne przygotowanie zawodowe, nie uzyskują na uczelniach takich umiejętności, jak komunikacja interpersonalna czy praca w zespole, lub zarządzanie zespołem – niezbędnych dla kadry menedżerskiej.
„Zdobywamy pracę w 70% dzięki wiedzy merytorycznej, a w 30% dzięki kompetencjom społecznym, natomiast tracimy pracę w 70% z powodu braku kompetencji społecznych, a tylko 30% specjalistycznych” – ta ocena ekspertów rynku pracy, cytowana m.in. w dokumencie „Foresight kadr nowoczesnej gospodarki” PARP, jest wciąż aktualna.
Ten problem chce rozwiązać – testowany właśnie w Zachodniopomorskiej Szkole Biznesu – nowy model studiów podyplomowych Knowledge@Work, który dostosowuje ofertę uczelni do potrzeb dorosłych słuchaczy oraz wymogów rynku pracy. Nowy model na początek zostaje włączony na dwóch kierunkach studiów podyplomowych w ZPSB, które startują od 14 marca 2014 r. – Grafika komputerowa oraz Bezpieczeństwo i higiena pracy, a także na wybranych studiach podyplomowych w Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy, która to uczelnia współpracuje z ZPSB przy testowaniu K@W.
Model K@W uzupełnia standardowy program studiów o 10 kluczowych kompetencji, które powinni posiadać zarówno pracownicy średniego szczebla jak i menedżerowie. Kluczowe kompetencje K@W to 7 umiejętności z zakresu tzw. „miękkich”, m.in. autoprezentacja, komunikacja interpersonalna, funkcjonowanie w otoczeniu międzynarodowym, czy zarządzanie wiedzą. Ale są tu także 3 „twarde” kompetencje, których braki wskazuje rynek pracy: prawo w działalności gospodarczej, ugruntowane podstawy matematyki oraz znajomość technologii informatycznych. Dobór modułów następuje we współpracy z brokerem edukacyjnym i na podstawie testu barometrem kompetencji. Dodatkowo – dla utrwalania wiedzy i umiejętności w najbardziej elastycznej formie m-learningu – słuchacze otrzymują grę mobilną „Pigułki kompetencji”.
Od 2015 roku gotowy produkt Knowledge@Work zostanie zaoferowany do wdrożenia na innych uczelniach w całej Polsce.
Agata Mikołajczak
rzecznik prasowy
Zachodniopomorska Szkoła Biznesu
Celem projektu, realizowanego przez Zachodniopomorską Szkołę Biznesu w Szczecinie, jest wzmocnienie potencjału dydaktycznego polskich uczelni, poprzez opracowanie i zaoferowanie do wdrożenia na uczelniach modelu Knowledge@Work, jako zintegrowanego modelu LLL (lifelong learning), czyli uczenia przez całe życie.
Model Knowledge@Work to integracja kilku form kształcenia ustawicznego w ramach studiów podyplomowych, zwiększająca ich elastyczność i spersonalizowanie programu nauczania. Użyteczność studiów dla rynku pracy wzrasta dzięki uwzględnieniu w programie 10 kluczowych kompetencji, jako uzupełniających dla każdego kierunku specjalistycznego. Kluczowe kompetencje K@W to: •autoprezentacja •komunikacja interpersonalna •kreatywność • funkcjonowanie w otoczeniu międzynarodowym •praca w zespole •prawo w działalności gospodarczej •ugruntowane podstawy matematyki •zarządzanie wiedzą •zarządzanie zespołem •znajomość technologii ICT.
Ważnym elementem nowego modelu jest broker edukacyjny, który z pomocą barometru kompetencji kluczowych (narzędzia informatycznego) dokona oceny wstępnego poziomu kompetencji posiadanych przez słuchaczy, w celu dopasowania indywidualnej ścieżki kształcenia.
Knowledge@Work jest projektem innowacyjnym realizowanym ze środków Unii Europejskiej. Realizacja projektu jest zaplanowana do roku 2015, gdy nowy produkt będzie oferowany uczelniom do wdrażania.