V Kongres Ryzyka Bankowego: Każdy bank ma swoje lustro

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

nbs.2010.11.foto.008.a.150xJak zarządzać ryzykiem, aby uniknąć błędów na drodze do sukcesu strategicznego? Odpowiedzi szukali uczestnicy dorocznego Kongresu Ryzyka Bankowego, którego organizatorem jest Biuro Informacji Kredytowej.

W 1932 r., przed wielkim kryzysem finansowym, do rabina Safrina z Bolesławia zgłosił się rozżalony kupiec. – Rabi, powiedz mi, co dzieje się z naszym światem? – Dlaczego pytasz? – Mam sklep spożywczy i kram z tekstyliami, gdyby świat żył, powinienem sprzedawać żywność, gdyby świat umarł – materiał na koszule pogrzebowe, ale od kilku miesięcy w swoich kasach nie widziałem ani jednej złotówki. Na co rabin odpowiada: – Świat ani nie umarł, ani nie żyje. Świat się męczy…

Prof. dr hab. Stanisław Kasiewicz ze Szkoły Głównej Handlowej uważa, że świat bankowy jest w takim stanie. – Pomiędzy tym, co głosi teoria zarządzania ryzykiem operacyjnym, a praktyką istnieje przepaść kosmiczna, chociaż pozornie wszystko wygląda dobrze: funkcjonują struktury, są specjaliści od ryzyka, procedury ostrożnościowe i oprogramowanie informatyczne, które ma wspierać zarządzanie. Wielkie globalne banki bardzo skrupulatnie monitorują wszelkie zdarzenia, ich wielka machina organizacyjna generuje niebotyczne koszty, jednakowoż… nie gospodarują efektywnie ryzykiem operacyjnym.

Model góry lodowej

Firma doradcza McKinsey badała praktyki biznesowe po pierwszej fali kryzysu finansowego. W przeprowadzonym sondażu 80 proc. przedsiębiorców stwierdziło, że cięło koszty, jednak na pytanie: czy poprawiło to ich standing finansowy i konkurencyjny, uzyskano ponad 50 proc. odpowiedzi negatywnych. – Nie można koncentrować się tylko na jednej stronie bilansu. Jaki jest cel zarządzania ryzykiem operacyjnym? Z definicji wynika, że chodzi o to, aby straty były jak najniższe, jednak w hierarchii celów najistotniejsza jest poprawa wyników finansowych. Na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych notowane są akcje 13 banków. Czy ich dyrektorzy finansowi za wszelką cenę dążą do ograniczania ryzyka operacyjnego? Nic bardziej złudnego. Źle sformułowany cel powoduje, że większość preferuje minimalizację budżetów.

W cywilizacji informacji powodzenie uzyskuje się przez właściwe wykorzystanie kapitału intelektualnego, to jest ten napęd, który sprawia, że bank osiąga wyższą pozycję konkurencyjną. – Jeżeli przyjąć, że organizacja stanowi model góry lodowej, w bankach analizuje się zwykle wierzchołek tej góry, czyli wydarzenia biznesowe, natomiast nie to co, jest bardziej istotne i trudne do oceny – trendy rynku oraz mechanizmy napędowe biznesu. Każdy bank ma na rynku lustro, z którego powinien otrzymywać informację zwrotną, żeby wiedzieć, jakie popełnia błędy i jak jest postrzegany przez klientów. Trzeba mieć swój patent na to lustro.

Józef Wancer, długoletni bankowiec, doradca Deloitte Polska podziela pogląd, że problemem w sektorze jest zła komunikacja z rynkiem. Dlatego, co pokazuje między innymi problem kredytów walutowych, najtrudniej ograniczyć ryzyko reputacji. – Mówimy w tym przypadku nie tylko o zyskowności produktów czy usług. Klienci wraz z kredytami walutowymi zaciągają… duże ryzyko, nie zawsze są tego świadomi, a jeżeli nawet dostrzegają zagrożenie, pozostają wobec niego całkowicie bezsilni. Nie można oczekiwać, że przeciętny Kowalski posiądzie wiedzę o tym, jaki wpływ na jego sytuację kredytową mają prowadzone na rynkach globalnych transakcje hedgingowe. Niepokojące jest to, że ponad milion Polaków bierze udział ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI