URSUS S.A. wprowadza na rynek autobusy elektryczne
13 kwietnia br. URSUS otrzymał homologację na autobus elektryczny. Nowy produkt opracowano w odpowiedzi na rosnące krajowe zapotrzebowanie na pojazdy ekologiczne w związku z unijnymi wymogami zielonego transportu. Pojazd jest efektem prac polskich inżynierów i konstruktorów z ośrodka badawczo-rozwojowego URSUS R&D w Lublinie przy wsparciu firmy AZM Kutno. Pierwszym użytkownikiem autobusów URSUS będzie miasto Lublin.
Przy obecnym poziomie zanieczyszczenia powietrza i ruchu kołowego w miastach autobusy ekologiczne to przyszłość w transporcie drogowym. W związku z wdrażaniem polityki zielonego transportu, oczekujemy zwiększonego popytu na tego typu autobusy w Polsce i innych krajach unijnych. Wierzymy, że naszym pojazdem zdobędziemy nie tylko Lublin czy inne polskie miasta, ale także perspektywiczne rynki Europy Zachodniej – mówi Karol Zarajczyk, Prezes Zarządu URSUS S.A.
Wprowadzenie do oferty spółki nowego pojazdu to efekt realizacji strategii rozwoju marki URSUS, w tym między innymi dywersyfikacji produktowej w oparciu o polską myśl technologiczną i krajowe zakłady produkcyjne. Autobus elektryczny URSUSA jest jednym z pierwszych projektów ośrodka badawczo-rozwojowego URSUS R&D, a jego produkcja będzie realizowana w zakładach spółki w Lublinie.
Autobus elektryczny to kolejny produkt marki URSUS – po reaktywacji legendarnej serii ciągników C – którym potwierdzamy naszą konsekwencję w rozwoju firmy URSUS i pokazujemy pierwsze sukcesy w odbudowie polskiego centrum motoryzacji w Lublinie – podkreśla Karol Zarajczyk, Prezes Zarządu URSUS S.A.
URSUS EKOVOLT Autobus elektryczny – nowy produkt made by URSUS
Autobus elektryczny URSUSA jest zasilany bateriami litowo-jonowymi o łącznej pojemności 120 kWh. Autobus wyposażony jest w 4 pakiety wymiennych baterii do użycia przez 6 lat. Na jednym naładowaniu może przejechać ok. 200 km. Baterie będą ładowane na przystankach końcowych, na których zostanie zamontowana infrastruktura do tzw. szybkiego ładowania – w 15 minut można będzie naładować baterię w 80 procentach, co pozwoli na przejechanie kolejnych 100 km. Pojazd ma 12 metrów długości, może przewieźć 70 pasażerów, w tym 23 na miejscach siedzących.
Autobus elektryczny URSUSA wyróżniają innowacyjne rozwiązania techniczne, dobra cena oraz łatwość obsługi. Baterie są wymienialne i umieszczono je po bokach pojazdu na wysokości podłogi, a nie na dachu jak w przypadku konkurencyjnych marek. Dzięki temu jest do nich łatwy dostęp, co pozwala na szybką wymianę zasilania – dodał Prezes Zarajczyk.
Dalszy rozwój oferty produktów
W ramach rozwoju marki URSUS, przy wykorzystaniu zaplecza produkcyjnego i badawczego URSUS R&D, spółka dywersyfikuje zakres produktów w ofercie na rynek krajowy i rynki eksportowe. W 2013 r. URSUS zawarł umowę z Zarządem Transportu Miejskiego w Lublinie na zakup i dostawę 38 sztuk nowych niskopodłogowych trolejbusów miejskich w latach 2013-2015. W roku 2014 roku spółka dostarczyła 19 szt. pojazdów. W 2015 r. URSUS realizuje ostatnią transzę, tj. 19 trolejbusów. W 2014 roku URSUS przeznaczył ok. 17 mln zł na rozwój oferty i rozbudowę zaplecza produkcyjnego. W bieżącym roku spółka planuje przeznaczyć kolejne 24 mln zł na inwestycje.
Rozbudowa zakładów produkcyjnych i URSUS R&D
Jednym z priorytetów strategicznych URSUS S.A. jest rozwój nowoczesnego zaplecza produkcyjnego w kraju oraz kolejne inwestycje w badania i rozwój. W 2013 r. spółka podpisała umowę z PARP na dofinansowanie projektu budowy nowoczesnego laboratorium URSUS R&D w Lublinie, którego celem jest zwiększenie innowacyjności procesów produkcyjnych i wzrost konkurencyjności oferty. Całkowity koszt projektu to ok. 23,6 mln zł do realizacji do końca pierwszego półrocza 2015 r. Ośrodek badawczo-rozwojowy URSUS R&D rozpoczął działalność w 2010 r. i współpracuje z inżynierami z Politechniki Lubelskiej i z Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie. W 2014 r. spółka przeznaczyła 5,6 mln zł na modernizację hali produkcyjnej, która w bieżącym roku zostanie wyposażona w nowoczesny sprzęt badawczorozwojowy.
Inwestycja w latach 2014-2015 pochłonie ok. 16 mln zł.
Rozbudowa zaplecza produkcyjnego i R&D to jeden z naszych priorytetów strategicznych. Chcemy wykorzystać siłę marki oraz potencjał polskich inżynierów i konstruktorów do stworzenia w kraju nowoczesnego centrum badawczo-produkcyjnego, aby przywrócić tradycję polskiej motoryzacji sięgającą czasów przedwojennych – podkreśla Karol Zarajczyk, Prezes URSUS S.A.
Źródło: URSUS S.A.