Ubezpieczenie urzędnika od konsekwencji własnych decyzji
Ustawa o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy za rażące naruszenia prawa (Dz. U. z 2011 r. Nr 34, poz. 173) weszła w życie w maju 2011 roku. Jeśli urzędnik wyda decyzję niezgodną z prawem grożą mu sankcje w postaci konieczności zapłacenia kary w wysokości dwunastokrotności miesięcznego wynagrodzenia. Urzędnicy zaczęli się więc ubezpieczać.
Postanowienia ustawy wymagają również aby w terminie do 14 dni od dnia wypłaty odszkodowania, kierownik podmiotu odpowiedzialnego (tego, który wypłacił odszkodowanie), przesłał do prokuratury okręgowej wniosek o wszczęcie postępowania wyjaśniającego. Jeśli kierownik tego nie zrobi grozi mu kara grzywną lub kara ograniczenia lub pozbawienia wolności do lat 3.
Oprócz majowej ustawy, 18 sierpnia Sejm przyjął rządowy projekt nowelizacji ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Przed 18 siernia 2011 odpowiedzialność finansową za naruszenia ponosił kierownik jednostki. Nowelizacja przenosi odpowiedzialność na pracowników jednostek oraz osoby występujące w ich imeniu jako pełnomocnicy.
W związku z tym urzędnicy zaczęli się ubezpieczać. Składka wynosi od 140 do 350 zł – w zależności od wybranej sumy gwarancyjnej – od 50 do 300 tys. zł. Agnieszka Kłąb z biura prasowego UM Warszawa podała informację, że dotychczas ubezpieczyło się 400 osób a deklaracje wciąż napływają. Najwięcej urzędników decyzyjnych ubezpiecza się w dużych miastach.
Źrodło: www.samorzad.pap.pl