Ubezpieczenia: Dlaczego nie

Ubezpieczenia: Dlaczego nie
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Nowe technologie szybkim tempem wkraczają niemal w każdą dziedzinę codziennego życia. Poprzez nowe funkcjonalności na stałe pojawiły się w naszym codziennym życiu. Mamy inteligentny dom, nowoczesne samochody, które wspierają kierowców, aby zwiększyć bezpieczeństwo jazdy, czy wreszcie przyjazne urzędy i możliwość załatwienia wielu spraw online.

Mariusz Hernik
Dyrektor Zarządzający
MACIF Życie Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych.

Bijemy kolejne rekordy z wykorzystaniem elektronicznych nośników informacji, dla przykładu za 2018 r. ponad 16 mln podatników złożyło PIT drogą elektroniczną. Sukcesywnie wrasta liczba transakcji zakupu czy sprzedaży dokonywanych przez internet. Jednym słowem coraz więcej spraw możemy załatwić, nie wychodząc z domu. Wystarczy telefon komórkowy lub komputer. By nadążyć za tym wszystkim, producenci dostarczają nam coraz lepszy sprzęt, usługi są coraz częściej przenoszone w świat wirtualny, świat nowej rzeczywistości, rzeczywistości, której każdy na swoim etapie życia musi się nauczyć, by móc korzystać z tego, co postęp technologiczny daje każdemu z nas. Także pokolenie Silver, osoby 55+, w tej zmieniającej się rzeczywistości odnajdują swoje miejsce. Dla innych pokoleń określanych jako X, Y ta technologiczna rewolucja staje się standardem, bez którego nie wyobrażają sobie życia.

Sądzę, że nie mamy dziś wątpliwości, że jesteśmy digitalni, że żyjemy w czasach niesamowitego postępu technologicznego. Co więcej, w wielu dziedzinach wyprzedzamy innych na świecie, wskazując nowe kierunki w rozwoju rozwiązań technologicznych. Nowa cyfrowa jakość życia, nowe technologie, które wspierają codzienne życie Polaków, to nowe ryzyka, które do tej pory nie były nam znane. Mówimy o ryzykach w cyberprzestrzeni. Uczymy się ich, poznajemy, czy i jak groźne mogą być dla każdego z nas. Rozwiązania związane z budowaniem naszego bezpieczeństwa w tym kontekście galopującego rozwoju muszą być na najwyższym poziomie. W tym obszarze możemy też się pochwalić najlepszymi aplikacjami dającymi dostęp do usług finansowych, aplikacja IKO Banku PKO BP po raz kolejny najlepsza na świecie w rankingu Retail International Banker, który obejmuje 100 aplikacji banków z całego świata. Ranking 100 aplikacji banków z całego świata powstaje na podstawie ocen użytkowników. Polski system bankowy w stress-testach został oceniony wysoko. W czołówce najbardziej bezpiecznych banków uplasowały się dwa największe polskie banki.

Poza rynkiem bankowym dynamicznie rozwija się rynek ubezpieczeniowy i usług, jakie nam towarzystwa oferują. Już nie mówimy o nowych produktach, które są odpowiedzią na stale zmieniające się potrzeby czy pojawiające się nowe. Duże towarzystwa inwestują w rozwój technologii wspierających sprzedaż poprzez tworzenie i rozwój platform sprzedażowych we współpracy z bankami czy innymi dystrybutorami (integracja przez API). Nowe kanały sprzedaży wymagają wdrażania nowych rozwiązań technologicznych. Z wykorzystaniem tzw. sztucznej inteligencji, operując głosem czy obrazem, klienci mogą zgłaszać szkodę w ubezpieczeniach majątkowych. Poprzez rozwój telematyki mogą wpływać na wysokość ceny, tj. składki w kolejnych latach ubezpieczenia (ubezpieczenia komunikacyjne). Przez internet (platformy obsługowe) klienci mogą załatwić coraz więcej spraw związanych z umową, mogą umówić wizytę u lekarza itp. Proste świadczenia obsługiwane są i wypłacane automatycznie na wskazany rachunek bankowy czy kartę płatniczą (projekt obsługi płatności przez BACCA). Postępująca automatyzacja, digitalizacja dostosowują się do oczekiwań klienta. Klient szuka w wirtualnej rzeczywistości prostych produktów, które w szybki i łatwy sposób kupi. Ubezpieczenia turystyczne, ubezpieczenia mieszkań, NNW czy usługi assistance na trwałe wpisały się jako produkty nowych kanałów sprzedaży. Produkty złożone, gdzie jest mowa o większej odpowiedzialności stron, wyższych sumach ubezpieczenia, wyższych składkach zapewne przez jakiś czas będą nadal oferowane przez wyspecjalizowanych doradców ubezpieczeniowych czy finansowych. W tym aspekcie nadal tego oczekują klienci.

Dlaczego nie dać się ponieść tej technologii. Dlaczego nie dać się zabrać w przygodę, która może czasem budzić nasz lęk, niepewność, ale sprawi, że nasze życie będzie łatwiejsze. Podejmijmy takie decyzje, by z technologią być na „TAK”. W życiu z reguły gorsze jest odkładanie decyzji niż jakakolwiek decyzja. Kiedy Noe budował arkę, deszcz jeszcze nie padał. Ludzie odpowiedzialni przygotowują się na zmiany. Dlatego nie warto niczego odkładać na jutro