Temat numeru: IPO wymaga zaangażowania odpowiednich doradców

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Spółki wprowadzające swoje akcje na rynek publiczny poszukują zazwyczaj taniego i efektywnego źródła pozyskania kapitału na rozwój lub ich dotychczasowi właściciele decydują się na sprzedaż swoich udziałów (w części lub w całości) jako formę wyjścia z inwestycji.

Iwona Sroka

Jednak rynek giełdowy daje spółkom lub ich właścicielom nie tylko środki finansowe, ale wiele innych korzyści wynikających ze statusu spółki giełdowej. Upublicznienie buduje przede wszystkim wzrost zaufania otoczenia do firmy, daje korzyści marketingowe i promocyjne, pozwala na budowanie grupy kapitałowej, ułatwia znalezienie partnera finansowego czy przejęcie innych podmiotów.

W przypadku banków i instytucji finansowych to właśnie budowanie zaufania do swojej marki, jak również przejrzystość prowadzonej działalności, wymuszona po części przez obowiązki informacyjne spółek publicznych, jest niezwykle cenna z punktu widzenia prowadzonej przez nie działalności.

Niezależnie jednak od tego, jakimi pobudkami kieruje się dane przedsiębiorstwo, wejście na giełdę (zarówno na Głównym Rynku GPW, jak i rynek NewConnect) jest elementem jego strategii rozwoju. Samo IPO (ang. Initial Public Offering) może być głównym jej trzonem lub wynikać z szerszej, długofalowej wizji rozwoju firmy, uwzględniającej upublicznienie.

Banki na GPW

Na Głównym Rynku GPW notowanych jest obecnie 16 banków (spółki polskie) i mimo że nie jest to pokaźna liczba w stosunku do wszystkich notowanych spółek, których jest ponad 420, stanowią one aż 36 proc. kapitalizacji warszawskiej giełdy. Ich wartość rynkowa kształtuje się w przedziale od ok. 900 mln do ponad 43 mld zł. Są to zatem podmioty duże i bardzo duże w skali naszego rynku, a ich giełdowym debiutom zawsze towarzyszyło ogromne zainteresowanie, i to niezależnie od tego, czy debiutowały na samym początku transformacji gospodarczej, czy w ostatnich latach. Wystarczy wspomnieć ofertę Banku Śląskiego w latach 90. czy PKO BP w roku 2004, które jako klasyka business case’u giełdowego przeszły już do historii polskiego rynku kapitałowego.

Warto podkreślić, że większość banków notowanych dziś na GPW debiutowało w latach 1992-1998 i były to spółki prywatyzowane poprzez giełdę, a ich wejściu na parkiet nie towarzyszyła nowa emisja akcji.

Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z dużą – jak zazwyczaj w przypadku banków – czy małą ofertą publiczną, spółka musi się do niej odpowiednio przygotować i skorzystać z pomocy doradców, niektórych nawet obowiązkowo.

Na rynkach akcji prowadzonych przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie – Głównym Rynku GPW oraz NewConnect – notowanych jest 139 spółek reprezentujących szeroko rozumianą branżę finansową. Na głównym parkiecie jest ich 84 na 428 notowanych spółek, z czego 18 zaliczanych jest do sektora „banki”. Do sektora finansowego warszawska giełda zalicza także spółki z segmentu „deweloperzy”, których jest 26. Rynek NewConnect, na którym notowane są akcje 362 spółek, reprezentuje 55 firm z branży inwestycyjnej (24) i usług finansowych (31). Mimo iż same banki nie są najliczniejsza grupą podmiotów notowanych na Głównym Rynku GPW, odpowiadają za ponad 36 proc. kapitalizacji warszawskiej GPW i są pod tym względem liderem

Doradcy w procesie IPO

Spółki rozważające wejście na giełdę mają do wyboru dwa parkiety prowadzone przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie: Główny Rynek GPW oraz NewConnect. Ten pierwszy to rynek regulowany; drugi stanowi tzw. alternatywny system obrotu (ASO), co oznacza, że jest rynkiem regulowanym przez GPW.

Wejście na główny parkiet ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI