Technologie: Smartb@nk

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2013.07-08.foto.108.250xZ Brettem Kingiem, autorem książki BANK 3.0 - Nowy wymiar bankowości, rozmawia Janusz Grobicki

Czas gdy firmy telekomunikacyjne otrzymają licencję na prowadzenie działalności bankowej będzie rewolucją i przełomem w bankowym biznesie?

Mamy już kilka dobrych przykładów w Kenii, na Filipinach w Turcji. Istnieje wielkie pole do popisu dla telekomów, ponieważ smartfon staje się w pewnym sensie podstawowym kontem bankowym. W ciągu najbliższych dziesięciu lat będziemy używać komórek do realizacji płatności, zarówno za codzienne zakupy, jak i usługi. Telefon posłuży nam do sprawdzenia stanu rachunku bankowego, będziemy wykonywać nim transfery finansowe, wysyłać pieniądze do innych osób. System M-pensa, który od 2007 r. funkcjonuje w kenijskiej sieci Safaricom, to doskonały przykład zapewnienia dostępu do podstawowych usług bankowych bez udziału banków. Jak widać, taka rewolucja już się dokonała, choć jeszcze nie wszyscy mają świadomość tego, że proces przejmowania funkcji banku przez telekomy już trwa.

Czy telekomy są w stanie zaoferować klientom bardziej zaawansowane produkty bankowe?

Obecnie zapewniają one swoim klientom głównie prowadzenie kont depozytowych oraz transfer środków. Oczywiście tego typu działalność spełnia wymogi regulacji prawnych. Jednak telekomom trudno będzie proponować klientom bardziej złożone produkty bankowe. Obecnie oferowanie tym kanałem np. kredytów hipotecznych wydaje się mało prawdopodobne. Choć w przyszłości nie można wykluczyć, że powstaną prawne i techniczne możliwości rozszerzenia usług dostępnych w tym kanale. Jestem przekonany, że dojdzie do upowszechnienia nowego modelu dystrybucji, który znacząco będzie odbiegał od tradycyjnej bankowości. SkyCash czy mPay to realny przykład kierunku, w którym podąża przyszłość bankowości.

Czy banki tworzone przez telekomy zastąpią bankowość tradycyjną?

Moim zdaniem taki scenariusz nie musi się wydarzyć. Banki będą się konsolidować. Niektóre z nich będą kontynuować działalność według tradycyjnego modelu, będąc „manufakturą produktów”. Zapotrzebowanie na ten typ usług szybko nie wygaśnie, zwłaszcza że istotnym problemem ciągle będzie zarządzanie ryzykiem, które towarzyszy tradycyjnym produktom. Jednak banki staną się mniej efektywne w sferze dystrybucji, ponieważ jej zasady w wyraźny sposób się zmieniają. Jeśli klient używa swojego telefonu cztery – pięć razy w ciągu ‑dnia do dokonywania operacji bankowych i płatności, wizytę w oddziale bankowym składa tylko raz w roku, to operator telekomunikacyjny i ten kanał dystrybucji ma oczywistą przewagę w kontakcie z klientem niż zwyczajny bank. Oczywiście wciąż banki korzystają z przewagi, która wynika z rozmaitych regulacji związanych z licencją na prowadzenie działalności bankowej, której nie posiadają telekomy. Banki mogą wykorzystać tę korzystną ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI