Technologie: Multimedialne bankomaty to przyszłość
Z Bartłomiejem Śliwą, prezesem NCR Polska Sp. z o.o. rozmawia Tomasz Trzaska
Został Pan laureatem nagrody „Wizjoner Rynku IT@BANK 2011”, przyznanej po raz pierwszy przez „Miesięcznik Finansowy BANK”. Czy traktuje to Pan jako osobisty dowód uznania Pana pracy w Forum Technologii Bankowych przy ZBP?
– Nie odbieram tego wyróżnienia osobiście. Uważam, że ta nagroda jest dowodem uznania dla grupy niezwykle kreatywnych ludzi, z którymi miałem okazję pracować ostatnie kilkanaście lat. Dzięki sporej pracy pojawiło się wiele innowacji, które wzbogaciły polski rynek bankowy, zwłaszcza tych, dotyczących nowych sposobów obsługi klienta.
Jakie konkretne rozwiązania ma Pan na myśli?
– Przez ostatnie 15 lat zajmowałem się informatyką bankową, która w tym czasie przeszła w Polsce kilka faz rozwoju. Najwięcej zmian dotyczyło rozwiązań informatycznych dla bankowego front office oraz urządzeń samoobsługowych: bankomatów, bankowych kiosków etc. Przypominam, że dopiero w latach 90. pojawiały się w naszym kraju pierwsze bankomaty. Wtedy kreowaliśmy pewne nowe standardy obsługi klienta w oddziale bez aktywnego udziału pracownika banku. W kolejnych latach polski rynek odkrył zalety wpłatomatów. Następnym etapem rozwoju rynku jest zamknięcie procesu obiegu gotówki poprzez tzw. bankomaty recyclingowe. I to będzie czwarta faza koncepcji urządzeń samoobsługowych w Polsce. NCR Polska dostał dwie prestiżowe nagrody za bankomaty z funkcją głosową oraz wpłatomaty umożliwiające wpłaty na dowolne konto.
Czym się różnią te urządzenia od oferowanych przez inne konkurencyjne firmy?
– Bardzo nas cieszy projekt bankomatów z funkcją głosową, gdyż wpisuje się to w trend umożliwiania osobom niepełnosprawnym pełnego dostępu do usług. Sprzęt NCR jest przystosowany do obsługi przez osoby niedowidzące, niedosłyszące lub z ograniczeniami aparatu ruchu. Wzbogacanie aplikacji wpłatomatu jest z kolei naszą odpowiedzią na poszukiwanie przez banki nowych możliwości biznesowych. Wpłatomat jako taki stanowi tylko platformę, a dopiero wyposażenie go w odpowiednie aplikacje zmienia go w efektywne narzędzie dla banku.
Jaka jest pozycja NCR na świecie. Czy z uwagi na globalne sukcesy firmy polskie banki mają większe zaufanie do jej urządzeń?
– Z roku na rok obserwujemy w Polsce kilkudziesięcioprocentowy wzrost sprzedaży bankomatów oraz wpłatomatów. Gdy ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI