Technologie: Jak krótka wiadomość opanowała świat

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
SMS to usługa wysyłania krótkich wiadomość tekstowych (ang. Short Message Service) w sieciach telefonii komórkowej, ale także w mniejszym stopniu stacjonarnej. Obecnie chyba nikt na świecie nie wyobraża sobie funkcjonowania bez tej właśnie formy komunikacji.

Daria Pawęda

SMS-y wysyłamy do znajomych, rodziny, jako wiadomości biznesowe i handlowe, a także otrzymujemy tą drogą różnego rodzaju alerty i informacje, w tym marketingowe. Także w bankowości wiadomości SMS funkcjonują prawie od samego początku ich istnienia, ewoluując i mocno zakorzeniając się w tej branży. Banki wysyłają tą drogą do klientów różnego rodzaju wiadomości, alerty, informacje marketingowe, ale także kody jednorazowe w ramach usług bankowości internetowej i mobilnej. Coraz więcej instytucji finansowych, w tym także banki spółdzielcze, posiada w ramach swojej oferty rozbudowane usługi oparte na powiadomieniach SMS. Możemy więc jednoznacznie stwierdzić, że SMS-y stały się integralnym elementem współczesnej bankowości.

Merry Christmas – czyli jak to się zaczęło

SMS ma już ponad 20 lat i co roku w grudniu obchodzi swoje urodziny. Pierwszą taką wiadomość wysłał dokładnie 3 grudnia 1992 r. 22-letni Neil Papworth, pracownik Sema Group w Wielkiej Brytanii (obecnie Airwide Solutions) ze swojego komputera, używając sieci Vodafone, na telefon przenośny Orbitel 901 – własność jego kolegi Richarda Jarvisa, który był na przyjęciu w Newbury (Berkshire) organizowanym na cześć tego właśnie wydarzenia. Treścią SMS-a były życzenia z okazji świąt Bożego Narodzenia, dwa słowa – Merry Christmas. Sama koncepcja krótkiej wiadomości tekstowej SMS pojawiła się jednak dużo wcześniej, bo m.in. w 1985 r. Friedhelm Hillebrand, pracujący dla Deutsche Telekom, zasugerował 160 znaków dla jej długości. Prace nad taką formą komunikacji w ramach sieci telefonii komórkowych rozpoczęły się więc już na początku lat 80., a za jednego z pomysłodawców uważa się Fina Mattiego Makkonena, który ponoć już w 1984 r. podczas konferencji dotyczącej telekomunikacji wspomniał o takiej wizji.

 

Daria Pawęda
Dyrektor Departamentu Bankowości Internetowej
i Mobilnej w Banku BPS, odpowiedzialna za rozwój
oraz utrzymanie bankowości elektronicznej.
Absolwentka kierunku finanse i bankowość
(specjalizacja bankowość) na Uniwersytecie
Łódzkim, kierunku ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI