Technologie: Jak krótka wiadomość opanowała świat
Daria Pawęda
SMS-y wysyłamy do znajomych, rodziny, jako wiadomości biznesowe i handlowe, a także otrzymujemy tą drogą różnego rodzaju alerty i informacje, w tym marketingowe. Także w bankowości wiadomości SMS funkcjonują prawie od samego początku ich istnienia, ewoluując i mocno zakorzeniając się w tej branży. Banki wysyłają tą drogą do klientów różnego rodzaju wiadomości, alerty, informacje marketingowe, ale także kody jednorazowe w ramach usług bankowości internetowej i mobilnej. Coraz więcej instytucji finansowych, w tym także banki spółdzielcze, posiada w ramach swojej oferty rozbudowane usługi oparte na powiadomieniach SMS. Możemy więc jednoznacznie stwierdzić, że SMS-y stały się integralnym elementem współczesnej bankowości.
Merry Christmas – czyli jak to się zaczęło
SMS ma już ponad 20 lat i co roku w grudniu obchodzi swoje urodziny. Pierwszą taką wiadomość wysłał dokładnie 3 grudnia 1992 r. 22-letni Neil Papworth, pracownik Sema Group w Wielkiej Brytanii (obecnie Airwide Solutions) ze swojego komputera, używając sieci Vodafone, na telefon przenośny Orbitel 901 – własność jego kolegi Richarda Jarvisa, który był na przyjęciu w Newbury (Berkshire) organizowanym na cześć tego właśnie wydarzenia. Treścią SMS-a były życzenia z okazji świąt Bożego Narodzenia, dwa słowa – Merry Christmas. Sama koncepcja krótkiej wiadomości tekstowej SMS pojawiła się jednak dużo wcześniej, bo m.in. w 1985 r. Friedhelm Hillebrand, pracujący dla Deutsche Telekom, zasugerował 160 znaków dla jej długości. Prace nad taką formą komunikacji w ramach sieci telefonii komórkowych rozpoczęły się więc już na początku lat 80., a za jednego z pomysłodawców uważa się Fina Mattiego Makkonena, który ponoć już w 1984 r. podczas konferencji dotyczącej telekomunikacji wspomniał o takiej wizji.
Daria Pawęda Dyrektor Departamentu Bankowości Internetowej i Mobilnej w Banku BPS, odpowiedzialna za rozwój oraz utrzymanie bankowości elektronicznej. Absolwentka kierunku finanse i bankowość (specjalizacja bankowość) na Uniwersytecie Łódzkim, kierunku ... |
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI