Technologie: Internet może być szansą
Krzysztof Marzec
Banki spółdzielcze także powinny być obecne w sieci, a obecność ta może mieć wiele poziomów – od dobrze zoptymalizowanej wizytówki po pełną kampanię on-line.
Potencjał
Warto być świadomym potencjału, jaki drzemie w wyszukiwarce. W narzędziu Planer Słów Kluczowych Google udostępnia dane o przybliżonej ilości zapytań od użytkowników na konkretne słowa kluczowe. W ciągu ostatniego roku słowa „bank spółdzielczy” były na poziomie 90 500 wyszukiwań miesięcznie. Wiele z tych zapytań to poszukiwania konkretnego banku, gdyż użytkownicy są przyzwyczajeni, że wyszukiwarka, reagując na słowa ogólne, uzupełnia wynik pozycjami lokalnymi. Przyglądając się jednak zapytaniom lokalnym w bazie Senuto, możemy odkryć, że konkretne banki spółdzielcze są wyszukiwane nawet kilka tysięcy razy w miesiącu. Warto zauważyć, że jeszcze w 2013 r. liczba średnich wyszukiwań była niemal dwa razy niższa (sierpień 2013 – 50 500). Wykres danych sugeruje, że w kolejnych latach również możemy spodziewać się wzrostów.
Warto zwrócić uwagę również na słowa kluczowe związane z ofertą – dla przykładu kredytów rolniczych użytkownicy szukali, używając co najmniej kilkuset kombinacji słów kluczowych, z których najpopularniejsze to kolejne kilkaset zapytań miesięcznie. W badanej puli słów dla kilku typowych usług banków spółdzielczych trudno było odszukać nawet jeden bank w pierwszej dziesiątce wyników. Sytuacja delikatnie poprawiała się w przypadku zapytań lokalnych, jednak jest tu ogromne pole do poprawy.
Jak ważny jest dla nas użytkownik smartfonu
Krzysztof Marzec CEO agencji DevaGroup. Od 2005 r. w branży marketingu w wyszukiwarkach, wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Wyższej Szkoły Europejskiej w Krakowie, prelegent konferencji branżowych oraz Certyfikowany Trener Google AdWords. |
Według oficjalnych komunikatów firmy Google, ponad 50% zapytań do wyszukiwarki trafia ze smartfonów. Możemy to dokładnie sprawdzić i w przypadku słowa kluczowego „bank spółdzielczy” aż 36,5% zapytań pochodziło z urządzeń mobilnych. To o tyle ważne, że większość analizowanych stron jest do tych
urządzeń kompletnie nieprzystosowana. W próbce najczęściej wyszukiwanych banków ani jeden nie przeszedł testu dostępności na urządzenia mobilne. Te, które posiadały technikę Responsive Web Design, czyli możliwość dostosowania strony i wielkości elementów do ekranu urządzenia, posiadały mimo wszystko wiele błędów lub możliwości ulepszeń. Jeden z banków nadal uż...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI