Technologie: Chatbot jako świadectwo wartości firmy
Dorota Zielińska
Niezależnie od stopnia skomplikowania bot staje się jednym z kanałów komunikacji, punktem styku na linii bankklient i jego wizytówką. Dla młodego pokolenia jest tak samo kwalifikowalną i reprezentatywną „personą”, jako znak marki, jak doradca.
Nic trudnego
Obecnie stworzenie bota jest możliwe nawet bez umiejętności programowania. Jak grzyby po deszczu rosną firmy oferujące narzędzia do ich tworzenia dla różnych platform. Darmowe rozwiązania są bardzo proste w swej konstrukcji i zapewniają minimum funkcjonalności. Ich zaletą jest szybkość wdrożenia, wadą brak możliwości „rozumienia” mowy naturalnej. Implementacja do procesu obsługi klienta nieskomplikowanego bota, poprzez swoją automatyzację, spowoduje brak indywidualnego podejścia. Aby uzyskać efekt swobodnej komunikacji, należy pozwolić botowi się uczyć. Rozwój nauki o sztucznej inteligencji (AI – artifical inteligence) spowodował, że boty, które wykorzystują uczenie maszynowe (machine learning) potrafią zachwycić.
Zastosowanie konkretnego rozwiązania zależy przede wszystkim od celu, jaki ma spełnić oraz jakie wartości organizacji ma przekazywać. Użyta technologia ma drugorzędne znaczenie, bo w decyzyjnej ścieżce nowoczesnego konsumenta jest miejsce nie tylko na doświadczenie z rozmowy z call center, czy doradcą oddziałowym, ale także na wrażenia z kontaktu z firmowym botem. To zaangażowanie klienta w czasie rzeczywistym. To wygoda i dostęp dla obydwu stron komunikacji.
Z perspektywy banku, który w trudnych czasach wzmożonej walki konkurencyjnej szuka oszczędności, bot oferuje kilka korzyści. Po pierwsze, jest to narzędzie, które można wdrożyć w najpopularniejszych serwisach i komunikatorach, czyli tam, gdzie zagęszczenie klientów jest największe.
Przeciętny użytkownik spędza w internecie od kilku do kilkunastu godzin tygodniowo. Po drugie, czasochłonność obsługi przestaje być już faktorem krytycznym. Wydajność bota jest tak wysoka, jak wysokie jest zapotrzebowanie na jego pracę. Większa „samoobsługowość” klienta, dzięki wykorzystaniu chatbotów wpływa pozytywnie na wskaźnik C/I. Przy odpowiedniej konfiguracji algorytmu możliwe staje się zbadanie potrzeb i przeprowadzenie klienta przez proces decyzji łatwo i bezpiecznie, a do systemu obsługi sprzedaży dostarczany jest kompletny lead, czyli potencjalnie zainteresowany usługą klient. Po trzecie, działania chatbota dają się zmierzyć. Cyfrowa transformacja ułatwia pomiar efektów, w przeliczeniu na liczbę i czas przeprowadzonych rozmów, ocenę satysfakcji z obsługi, liczbę zebranych leadów, konwersję (wykonanie przez ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI