TECHNOLOGIE – Basement Systems Poland: Publikator spektakularnym rozwiązaniem nośnika trwałego
Podczas naszej ostatniej rozmowy wspominał pan o pracy nad Publikatorem, jak wygląda teraz sytuacja?
– Obecnie mamy już przygotowane rozwiązanie w Gospodarczym Banku Spółdzielczym w Barlinku. Podpisaliśmy również umowę z Asseco Data Systems, dotyczącą przechowywania nośnika trwałego. Rozpoczęliśmy także wdrażania w kilku kolejnych bankach. Co ciekawe, są to także banki softnetowe, które są jednymi z większych instytucji finansowych w Polsce. Obecnie nasz partner – Asseco Data Systems – oczekuje na opinię kancelarii prawnej potwierdzającej, że nasze rozwiązanie spełnia wszystkie niezbędne wymogi nośnika trwałego.
Jak długo będziecie państwo czekać na wyniki?
– Będzie to dosyć długa ekspertyza niezależnej kancelarii prawnej, którą nasz partner zamierza również wysłać do Komisji Nadzoru Finansowego.
Na czym teraz głównie skupiacie swoją pracę?
– Pracujemy nad integracją systemu SoftNet. Rozwiązanie zintegrowane z systemem DF Bank. Będziemy się starali również pozyskać banki spółdzielcze z systemem Novum i mamy nadzieję, że pojawi się również bank komercyjny, który będzie chciał skorzystać z naszej oferty, którą przygotowujemy przy współpracy z Asseco.
Jakie zadanie pełni Publikator?
– Publikator jest rozwiązaniem nośnika trwałego, które jest dużo szersze od klasycznego nośnika, gwarantuje nie tylko uzyskanie dokumentów bankowych spełniających wymagania wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, ale także zapewnia integrację z systemami banków, które publikują dane, pełną obsługę klienta oraz możliwość tworzenia własnych pluginów związanych z wyciągami, potwierdzeniami sald oraz innymi dokumentami, które wymagają interakcji z klientem. Nasze narzędzie realizuje cele: informacyjne, biznesowe, marketingowe oraz administracyjne.
Jakie cechy musi mieć Publikator, aby został wprowadzony do banków jako trwały nośnik?
– Bardzo ciekawe pytanie. Zgodnie z orzeczeniami Komisji Nadzoru Finansowego, trwały nośnik musi zapewniać to, że bank nie będzie mógł ingerować w treść dokumentów. Gwarancją tego jest podpisanie i podstemplowanie dokumentu znacznikiem czasu i podpisem kwalifikowanym, znajdującym się w niezależnym archiwum elektronicznym firmy Asseco Data Systems, która ma certyfikację na zaufaną trzecią stronę i dostarcza stemple kwalifikowanego podpisu, które są rozpoznawane w najpopularniejszych przeglądarkach PDF. Nasza firma daje klientowi możliwość stemplowania dokumentów ze stemplem banku. Najważniejszą funkcję stanowi zagwarantowanie dostępu do dokumentu, a jedyną potrzebną rzeczą do zalogowania się do systemu jest numer telefonu oraz PESEL. Dostęp do dokumentów możliwy jest również po zakończeniu współpracy z bankiem. Wdrożyliśmy także aktywne powiadamianie klientów, używamy do tego dwóch kanałów, które można dowolnie wybrać, są to: wiadomości SMS oraz e-mail. Klient może wybrać jeden lub oba rozwiązania.
Co należy pobrać, aby Publikator działał na naszym urządzeniu?
– Nie należy nic pobierać, co jest dużym plusem. Do korzystania z naszej aplikacji wystarczy przeglądarka internetowa. Nasze narzędzie działa na niezależnych serwerach. Musimy jednak utrzymywać łącze między bankiem a naszymi serwerami, przez które odbywa się ładowanie pojedynczych dokumentów. Oczywiście możemy je wysyłać do poszczególnych grup klientów, które są indywidualnie spersonalizowane. Możemy także wspólnie przygotować wygląd wyciągów oraz dokumentów za pomocą narzędzi, które posiadamy.
Skąd narodził się pomysł na narzędzie, jakim jest Publikator?
– Pomysłodawcą produktu jest GBS Bank w Barlinku, który potrzebował narzędzia komunikacji z klientem, które będzie dbało i troszczyło się o naszą przyrodę. Wtedy pojawił się pomysł stworzenia systemu, który pozwalałby na elektroniczną, dwustronną komunikację z klientem. Dzięki naszej wieloletniej współpracy z Grupą Asseco udało nam się rozszerzyć to rozwiązanie o funkcjonalność nośnika trwałego, która zapewnia bankowi bezpieczeństwo od strony formalnej, jeśli chodzi o wymogi Komisji Nadzoru Finansowego. Pozwala również na wystawianie takich dokumentów, jak tabele opłat prowizji, zmiany w regulaminie i innego typu poświadczenia zgodne z polskim prawodawstwem.
Jakie korzyści przynosi wasze narzędzie?
– Przede wszystkim obniżenie kosztów komunikacji z klientem. Dzięki naszemu urządzeniu bank zyskuje również, poprzez budowanie stałej relacji, zwiększenie lojalności klientów.
Mówi pan o korzyściach dla banku, a co zyskają klienci?
– Klienci, którzy będą korzystać z naszego trwałego nośnika zyskają bezpieczeństwo przechowywania otrzymywanych informacji. Dokumenty będą zebrane w jedno miejsce, co z pewnością jest dla wszystkich wygodniejsze. Publikator gwarantuje wygodę w analizie historycznych informacji otrzymanych z banku.
Czym wyróżniacie się na tle konkurencji?
– Na tle konkurencji wyróżnia nas to, że nasze rozwiązanie jest pełne. Konkurencja umożliwia tylko wrzucenie dokumentów, natomiast nasze narzędzie w pełni integruje się z systemami bankowymi, powala na generowanie spersonalizowanych dokumentów, zapewnia dwustronną komunikację między klientem a bankiem oraz gwarantuje rozszerzanie rozwiązania o kolejne pluginy, których bank może potrzebować.
Ile czasu zajmuje wdrożenie Publikatora do banku?
– Sądzę, że pełne wdrożenie aplikacji zajmuje około kwartału. Bank musi podjąć i zrealizować prace związane z wyczyszczeniem bazy numerów telefonów, adresów e-mail oraz poinformować klientów. My natomiast musimy zapewnić integrację z systemami torowymi klienta w zakresie uzgodnionych z nami pluginów.
Czy wasze narzędzie gwarantuje potwierdzenie odbioru dokumentu?
– Możemy przygotować pluginy dla banku, które zapewnią potwierdzanie odczytania dokumentu przez klienta.
Jak długo dane będą przechowywane na trwałym nośniku?
– Obecnie okres ten wynosi sześć lat. Jeżeli będą potrzebne dłuższe okresy, będziemy to negocjować indywidualnie. Zależy nam na zadowoleniu naszych klientów.