Technologie: Bariera w chmurach

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2012.03.foto.066.a.150xChmury obliczeniowe, według analityków, mają rozwijać się w szybkim tempie. Póki co mamy do czynienia z początkowym etapem poznawania możliwości cloud computingu i próbami przystosowywania go do potrzeb przedsiębiorstw.

Marcin Kwiatkowski

Cloud computing to od paru lat pojęcie modne w informatycznym świecie. Analitycy z IDC określają je jako model dostarczania rozwiązań IT, który powinien spełniać trzy warunki: wykorzystywać sieć Internet, oferować klientom możliwość samodzielnego definiowania zasobów, z których chcą korzystać oraz pozwalać na płatność uwzględniającą zużycie zasobów. Cloud computing w opinii ponad połowy dyrektorów i kierowników IT w Polsce jest naturalnym kierunkiem ewolucji rynku nowoczesnych technologii. Tak wynika z analiz przeprowadzonych przez IDC. Ponad 40 proc. szefów IT uważa, że model ten wpłynie na zmianę funkcjonowania całej sfery teleinformatycznej. Co więcej – ponad 75 proc. deklaruje, że albo bacznie przygląda się ofercie tych rozwiązań na rynku, albo już wprowadza zmiany mające na celu ich łatwiejsze zaadaptowanie na potrzeby organizacji.

– W najbliższych latach popularność chmury będzie rosła wraz z rozwojem technologii mobilnych, rozwiązań bezprzewodowych oraz potrzeby przechowywania coraz większej ilości danych. Dużą szansą dla rozwiązań z dziedziny cloud computing będzie administracja publiczna. Jak wynika z naszych szacunków, wartość publicznych światowych wydatków w tym sektorze wzrośnie z 16,5 mld USD w 2009 r. do 55,5 mld USD w 2014 r. – mówił podczas pobytu w Warszawie Frank Gens, wiceprezes i główny analityk IDC.

Oczekiwanie przedsiębiorstw związane z usługami oferowanymi w modelu cloud computing są ogromne. Według Jacka Jędraszki, dyrektora grupy spółek RRC (dystrybutor i sprzedawca usług IT) w Europie Środkowo-Wschodniej, kiedy okazało się, że systemy IT można kupować, tak jak mierzone licznikami zasoby, czyli np. energię elektryczną lub wodę, przez branżę przeszedł wstrząs. Dlatego obecnie na całym świecie miliony dolarów są inwestowane w tworzenie rozwiązań do zastosowania w ramach chmury. Cloud computing to potężna idea, ale jak każda inna, musi mieć swój czas na osiągnięcie dojrzałości.

– Ostatnio miałem przyjemność prowadzić prezentację na temat przyszłości cloud computingu dla menedżerów wyższego szczebla w RRC. Na spotkanie wjechałem Segwayem. Pojazd ten miał nieodwracalnie zmienić sposób transportu w miastach. Steve Jobs powiedział nawet, że ich architektura będzie przeprojektowana pod to urządzenie. Segway miał stać się firmą, która osiągnie 1 miliard USD sprzedaży w rekordowym czasie. Dzisiaj można zobaczyć ten skuter u ochroniarza na parkingu pod hipermarketem – zauważa Jacek Jędraszka.

Ograniczenia prawne

Maciej Gawroński szef polskiego biura międzynarodowej kancelarii prawnej Bird & Bird

Prawo obowiązujące w Unii Europejskiej ogranicza rozwój usług t ypu cloud computing, jeśli pod tym pojęciem rozumiemy infrastrukturę położoną w różnych krajach, a przynajmniej usługę skierowaną do różnych krajów. Główną barierę stanowią pochodzące jeszcze z ery przetwarzani a papieru przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Fot. Archiwum prywatne

Do biegu, gotowi…

Usługi wykorzystujące ideę cloud computing ciągle znajdują się w początkowej fazie rozwoju. Organizacje interesują się ofertą w tym modelu, ale nieliczne wykorzystują ją w kluczowych obszarach biznesu. Najczęściej stosowane są dwa modele: użycie infrastruktury na żądanie na potrzeby środowisk testowych czy szkoleniowych oraz użycie oprogramowania w modelu Software as a Service. Najprawdopodobniej ta sytuacja zmieni się niedługo, bo dla przedsiębiorstw taki model korzystania z usług IT jest szczególnie korzystny. Siłą napędową cloud computingu są: optymalizacja kosztów, szybkość wdrożenia i elastyczność. Firmy mają możliwość uniknięcia kosztów początkowych i często dużego i drogiego wdrożenia. Duże przedsiębiorstwa, choć interesują się chmurami publicznymi, rozważają raczej budowę prywatnych, ponieważ same są w stanie osiągnąć wymierne korzyści, uruchamiając setki aplikacji na wspólnej platformie. Duże firmy są też zazwyczaj ograniczone większą ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI