Technologie: Banki spółdzielcze migrują do chmury na swoich warunkach

Technologie: Banki spółdzielcze migrują do chmury na swoich warunkach
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Gdyby przeanalizować prognozy IDC, PMR czy Gartner sprzed kilku lat dotyczące rynku IT, można by odnieść wrażenie, że technologia cloud pojawia się tam niemal za każdym razem. Była trendem w 2012 r. i jest też dziś, pięć lat później. Czy to wciąż ta sama chmura?

Maciej Rozenbajgier

Usługi chmurowe w Polsce utrzymują od jakiego czasu stabilne, dwucyfrowe tempo wzrostu. Nadal najwięcej jest wdrożeń w modelu SaaS (Software as a Service), choć analizy wskazują, że już co trzecie wdrożenie dotyczy IaaS (Infrastructure as a Service). Na chmurę stawiają przede wszystkim firmy z sektora MŚP. Wśród nich są także banki spółdzielcze.

Najtrudniejszy pierwszy krok

Kujawsko-Dobrzyński Bank Spółdzielczy przeniósł do chmury prywatnej usługi telekomunikacyjne. Decyzja zapadła w celu uproszczenia i uspójnienia infrastruktury. Przed zmianą bank korzystał z cyfrowej centrali na bazie technologii ISDN. Każda z jego 16 placówek posiadała też na miejscu dodatkowe moduły, które trzeba było regularnie serwisować. Połączenia były realizowane na wiele sposobów. Część działała w sieci VPN, sieci komórkowej, inne przez tradycyjne łącza telekomunikacyjne. W konsekwencji w niektórych oddziałach instalowano dwa różne aparaty. Jeden telefon do komunikacji wewnętrznej, drugi do zewnętrznej. Taki model był drogi w utrzymaniu i nie sprawdzał się w praktyce. Dlatego bank sięgnął po rozwiązanie oferowane z chmury – usługę zintegrowanej komunikacji (Unified Communications as a Service). Projekt rozpoczęliśmy od zbudowania jednej sieci LAN/WLAN, którą miała odbywać się transmisja danych i głosu. Drugim elementem było wdrożenie platformy UCaaS.

Autor jest ekspertem rozwiązań ICT, Integrated Solutions. W Grupie Kapitałowej Orange Polska odpowiada za projektowanie i sprzedaż systemów komunikacyjnych w modelu on- site i z chmury. Absolwent Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.

Po pierwszym kroku w chmurę, bank myśli o kolejnych unowocześnieniach. W planach jest rozbudowa usługi o ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI