Technologie: Banki spółdzielcze migrują do chmury na swoich warunkach
Maciej Rozenbajgier
Usługi chmurowe w Polsce utrzymują od jakiego czasu stabilne, dwucyfrowe tempo wzrostu. Nadal najwięcej jest wdrożeń w modelu SaaS (Software as a Service), choć analizy wskazują, że już co trzecie wdrożenie dotyczy IaaS (Infrastructure as a Service). Na chmurę stawiają przede wszystkim firmy z sektora MŚP. Wśród nich są także banki spółdzielcze.
Najtrudniejszy pierwszy krok
Kujawsko-Dobrzyński Bank Spółdzielczy przeniósł do chmury prywatnej usługi telekomunikacyjne. Decyzja zapadła w celu uproszczenia i uspójnienia infrastruktury. Przed zmianą bank korzystał z cyfrowej centrali na bazie technologii ISDN. Każda z jego 16 placówek posiadała też na miejscu dodatkowe moduły, które trzeba było regularnie serwisować. Połączenia były realizowane na wiele sposobów. Część działała w sieci VPN, sieci komórkowej, inne przez tradycyjne łącza telekomunikacyjne. W konsekwencji w niektórych oddziałach instalowano dwa różne aparaty. Jeden telefon do komunikacji wewnętrznej, drugi do zewnętrznej. Taki model był drogi w utrzymaniu i nie sprawdzał się w praktyce. Dlatego bank sięgnął po rozwiązanie oferowane z chmury – usługę zintegrowanej komunikacji (Unified Communications as a Service). Projekt rozpoczęliśmy od zbudowania jednej sieci LAN/WLAN, którą miała odbywać się transmisja danych i głosu. Drugim elementem było wdrożenie platformy UCaaS.
Autor jest ekspertem rozwiązań ICT, Integrated Solutions. W Grupie Kapitałowej Orange Polska odpowiada za projektowanie i sprzedaż systemów komunikacyjnych w modelu on- site i z chmury. Absolwent Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. |
Po pierwszym kroku w chmurę, bank myśli o kolejnych unowocześnieniach. W planach jest rozbudowa usługi o ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI