Tarcza Finansowa: środki pomocowe nadal przyznawane, ale warto pospieszyć się z wnioskami
Wg ostatnich danych (PFR, stan na 30 czerwca) z programu wsparcia skorzystało 301 550 podmiotów, zatrudniających łącznie 2 834 730 pracowników, a środki wypłacone w ramach wsparcia za pośrednictwem banków to 54 803 995 608 zł (kwota wypłacona mikroprzedsiębiorstwom to 16,5 mld zł, a kwota przekazana małym i średnim firmom: 38,3 mld zł).
Niemal trzy czwarte mikro-, małych i średnich firm (72%) otrzymało wsparcie w ramach Tarczy Finansowej PFR – wynika z raportów firm, które Business Centre Club zebrał pod koniec czerwca od 1800 pracodawców – indywidualnych członków BCC.
– Ostatnie miesiące były dla wielu przedsiębiorców prawdziwym testem sprawności działania. Liczba dostępnych narzędzi wsparcia w ramach tarcz, różne kryteria ich przyznawania, możliwości lub zakazy łączenia poszczególnych narzędzi i tempo wprowadzanych przez Parlament i rząd zmian legislacyjnych mogły przyprawić o zawrót głowy niejednego przedsiębiorcę – mówi Marek Goliszewski, prezes Business Centre Club. – Okazuje się, że po raz kolejny polscy przedsiębiorcy zdali taki test, choć nie obyło się bez problemów, opóźnień, a w niektórych przypadkach nawet odmów przyznania pomocy, czy konieczności jej zwrotu – podkreśla prezes BCC.
Przyznawanie pomocy w ramach Tarczy Finansowej przebiega znacznie sprawniej niż w przypadku Tarczy Antykryzysowej
Przyznawanie pomocy w ramach Tarczy Finansowej przebiega znacznie sprawniej niż w przypadku rozwiązań Tarczy Antykryzysowej: 78,6% firm deklaruje, że okres oczekiwania wyniósł – do kilku dni, a 14,3% – do tygodnia. Ponadmiesięczny czas oczekiwania wskazuje 7,1% ankietowanych podmiotów.
Ponad połowa (53,3%) właścicieli firm ocenia proces ubiegania się o pomoc jako dostępny i niezbyt trudny, a 40% jako wręcz łatwy.
Według 44,4% przedsiębiorców informacje podane przez PFR dotyczące warunków programu wsparcia są klarownie przedstawione, wyczerpujące (22,2%), intuicyjnie zamieszczone na stroni internetowej (16,7%). Jednak dla 27,8% pracodawców są one niewystarczające, a dla 16,8% – nieprecyzyjne lub zawierające błędy (5,6%) oraz trudne do znalezienia (5,5%).
Sposób komunikacji/ interakcji z PFR przedsiębiorcy oceniają jako sprawny (38,9%) i szybki (22,2%). Tyle samo jednak (22,2%) wskazuje na zbyt długi czas oczekiwania na odpowiedź lub w ogóle brak odpowiedzi (5,6%).
Większość dużych firm albo dopiero planuje wystąpić o dotację, albo jest w trakcie. Przedsiębiorcy, którzy złożyli już wnioski o pomoc w ramach Tarczy Finansowej PFR, ale nie otrzymali jeszcze dotacji jako przyczyny wskazują, że pomoc nie została jeszcze uruchomiona (50%), oczekują na rozpatrzenie wniosku (25%), firma nie spełnia przyjętych kryteriów (10%), stwierdzono błędy formalne/proceduralne (10%), albo otrzymali odmowę bez podania przez PFR powodu (5%). Jeśli pojawiają się problemy to, dotyczą one przede wszystkim braku możliwości odwołania się od negatywnej decyzji wynikającej z błędnych (niezgodnych z wynikami firmy) danych finansowych, jakimi dysponuje PFR, braku możliwości konsultacji telefonicznej, ustalenia statusu małego i średniego przedsiębiorcy dla potrzeb uzyskania pożyczki czy kwartalnego rozliczania VAT.
– Środki pomocowe nadal są przyznawane, ale warto pospieszyć się z wnioskami. Dodatkowo, nadal część przedsiębiorców nie wie, dlaczego nie otrzymała wsparcia – w szczególności dotyczy to wsparcia oferowanego przez PFR. Mam nadzieję, że procedury po stronie organów i instytucji wdrażających zostaną szybko poprawione, a powstałe wątpliwości interpretacyjne wyjaśnione – mówi Michał Borowski, ekspert podatkowy BCC, partner w Crido. – Wyniki raportu z firm pokazują, że również urzędnicy realizujący programy pomocowe stanęli na wysokości zadania, co do zasady sprawnie obsługując ogromną liczbę dokumentów, a przecież dla nich to także był niełatwy czas pracy – podkreśla Michał Borowski.