Strefa Vip: Śmigłowce w biznesie

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2014.11.foto.220.400xTransport lotniczy jest najbezpieczniejszy i najszybszy, co ma szczególne znaczenie dla ludzi ceniących czas i wygodę. Samolot nie jest w stanie wszędzie wylądować, dlatego w lotniczych podróżach biznesowych dużą rolę odgrywają też śmigłowce.

JAROSŁAW DOBRZYŃSKI

Istnieje kilka kategorii śmigłowców używanych w przewozach biznesowych. Różnią się od siebie wielkością, osiągami, możliwościami operacyjnymi, poziomem bezpieczeństwa i co za tym idzie kosztami zakupu i eksploatacji. W odróżnieniu od wyspecjalizowanych samolotów dyspozycyjnych (jak np. Cessna Citation), konstruowanych stricte do tych zadań, śmigłowce biznesowe to wersje maszyn wielozadaniowych wyposażone w komfortowe wnętrza i w przypadku większych – pokładowy sprzęt multimedialny, alkoholowe barki i dodatkowe urządzenia łączności, jak np. telefon satelitarny.

Maszyny lekkie

Pierwsza kategoria to niewielkie śmigłowce jednosilnikowe, zabierające 4-6 pasażerów. Chodzi o maszyny takie, jak: Eurocopter EC 120 i rodzina wiropłatów Ecureuil, do której należą śmigłowce AS 350 oraz EC 130 oraz Bell 206L4 i Bell 407. Mają masę startową w prze – dziale 2000-2600 kg, osiągają prędkość przelotową rzędu 200-260 km/h i zasięg dochodzący do 638 km. Między tymi konstrukcjami występują spore różnice – śmigłowce Eurocoptera mają dwa rzędy siedzeń, wszystkie zwrócone przodem do kierunku lotu (podobnie jak w samochodzie pasażerowie siedzą obok pilota i w tylnym rzędzie), podczas gdy w śmi – głowcach Bella w kabinach pasażerskich stosuje się układ klubowy, czyli siedzenia naprzeciw siebie, przodem i tyłem do kie – runku lotu. Śmigłowce Bella oraz AS 350 wywodzą się konstrukcyjnie z lat 70. ubiegłego wieku i mają klasyczny układ z wirnikiem nośnym i śmigłem ogonowym. EC 120 i EC 130 to konstrukcje nowsze, stworzone w latach 90. Są wyposażone w tzw. fenestron, czyli śmigło ogonowe w postaci otunelowanego wentylatora, wbudowanego w statecznik pionowy, co przyczynia się do znacznej redukcji hałasu i wzrostu bezpieczeństwa, eliminując ryzyko uderzenia kogoś na ziemi przez pracujące śmigło ogonowe. Dopełnieniem rodziny Ecureuil jest śmigłowiec AS 355, wywodzący się od AS 350 i mający zbliżone osiągi, ale napędzany dwoma silnikami o mniejszej mocy. Największy wśród maszyn jednosilnikowych jest AgustaWestland AW 119K Koala, zabierający 7 pasażerów. Śmigłowce te dopuszczone są do lotów wedł...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI