Strefa Vip: Nieustraszony pogromca innowacji

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2013.11.foto.191.250xInnowacyjny wstęp

Skojarzenie z tytułem wybitnego filmu1 Romana Polańskiego jest jak najbardziej zasadne. Wprawdzie nie będę posługiwać się osikowym kołkiem i czosnkiem, ale chciałbym w swoich poszukiwaniach wykazać się nie mniejszym zapałem i wiarą w sukces, jaką przejawiali bohaterowie Nieustraszonych pogromców wampirów. W każdym odcinku cyklu moje poszukiwania będą mieć następujące cele: dopaść innowacyjne rozwiązanie w momencie, kiedy przynosi już finansowe rezultaty oraz dumę jego autorom i rozgromić mity, które krążą wokół innowacyjnych zjawisk.

Jerzy Cichowicz

Mity te zawdzięczamy medialnemu zgiełkowi, który towarzyszy wszelkiej działalności gospodarczej. Szczególnie tej, która korzysta z dofinansowań Unii Europejskiej. Wszystko dzisiaj musi być innowacyjne. Innowacyjność stała się uniwersalnym kryterium wyboru i doboru praktycznie w każdej dziedzinie. Nieprawdopodobną karierę słowo to zawdzięcza swoim europejskim koneksjom.

Innowacyjność została uznana przez europejskich specjalistów za panaceum na wszelkie koniunkturalne zawirowania oraz podstawowym sposobem konkurowania w skali globalnej. Gdzieś zapodział się jej ludzki wymiar, który chciałbym ukazywać

Źródła wiedzy i postaw

Wróćmy na chwilę do źródła. Słowo innowacja pochodzi od późnołacińskiego innovatio: odnowienie, a to od łacińskiego innovare: odnawiać. A zatem innowacja2 to wprowadzenie czegoś nowego; rzecz nowo wprowadzona; nowość; reforma. Jednak na potrzeby różnych instytucji, firm, a nawet komitetów konkursowych tworzone są ad hoc nowe definicje. W wyniku tej twórczości często trudno precyzyjnie określić, co jest, a co nie jest innowacją. Jakie działania, produkty lub usługi można uznać za innowacyjne? Według jakich kryteriów możemy czemukolwiek lub komukolwiek nadać stygmat innowacyjności?

Źródła wiedzy i postaw

Gdybym miał wskazać tylko jedno źródło, to wskazałbym na wieloletnią naukę i maturę w Liceum im. Cecylii Plater-Zyberkówny. To ta szkoła tradycyjnie wymaga samodzielnego myślenia. Zuzanna studiowała później na Uniwersytecie Warszawskim, którego bibliotekę wzbogaciła pracą licencjacką pt. Technologie mobilne w muzeach (Wydział Historii Sztuki).

Osobiście najbardziej podoba mi się definicja opracowana dla potrzeb rządu Zjednoczonego Królestwa, a dokładniej przez Departament Innowacyjnej Gospodarki i Umiejętności (Department for Business Innovation & Skills – w skrócie BIS)3. Według tej definicji innowacja to: tworzenie wartości poprzez pomyślną realizację (nowych) pomysłów. Nawet taki potentat, jak sieć handlowa TESCO4 uznaje za innowacyjne idee, których wdrożenie oznacza coś lepszego dla klientów, prostszego dla pracowników lub tańszego dla Tesco. Są to niezwykle proste definicje, które nie odwołują się do najnowszych światowych technologii ani też do wymysłów róż...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI