Sprawozdania: Nowoczesne procesy obsługi kredytów hipotecznych – klienci indywidualni

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

fn.2010.k2.foto.087.a.250x9 czerwca br. w Centrum Konferencyjnym Puławska w Warszawie odbyła się Konferencja "Nowoczesne procesy obsługi kredytów hipotecznych - klienci indywidualni". Wzięło w niej udział 46 uczestników i 12 prelegentów.

Michał Wydra
sekretarz Komitetu ds. Finansowania
Nieruchomości ZBP

Celem konferencji było prześledzenie całego procesu hipotecznego, od momentu pozyskiwania klienta, badanie jego zdolności kredytowej, monitoring jego spłaty i windykację. Omawiano możliwości wykorzystania zewnętrznych i wewnętrznych baz danych, wykorzystywanie informacji, narzędzi stosowanych przez oficera kredytowego oraz wpływ obecnych tendencji na rynku kredytów mieszkaniowych na sam proces kredytowy.

Dyskusja i prezentacje koncentrowały się na przedstawieniu modelu procesu kredytowania, zależności zachodzących między jego częściami oraz dostępnych technik i rozwiązań w zakresie marketingu, sprzedaży, zarządzania ryzykiem, restrukturyzacji i regulowania należności oraz zarządzania informacją w zakresie finansowania nieruchomości w Polsce. W szerokim gronie specjalistów z różnych obszarów, podjęto problematykę wzajemnego wpływu poszczególnych podprocesów na efektywność całego procesu, a także odnoszono się w tym kontekście do wyzwań i zagrożeń, jakie czekają w obecnych czasach instytucje finansujące rynek mieszkaniowy. Podzielono się pierwszymi doświadczeniami zebranymi na przestrzeni ostatnich, trudnych dla sektora finansowego lat. Rozmawiano o szansach i zagrożeniach, a także zastanawiano się jak na przyszłość skutecznie im zapobiegać.

Niezwykle istotne zagadnienie, które poruszano, to efektywna wymiana i wykorzystywanie dostępnych zasobów informacyjnych oraz ich wpływ na efektywność procesów i jakość portfela kredytów. Przedstawiono opinie organizacji finansowych (banki, agencje ratingowe) i wyniki badań takich instytucji, jak: BIK, AMRON oraz inni dostawcy informacji.

Ponadto zajmowano się sprawami związanymi ze stosowaniem nowych narzędzi efektywnej sprzedaży, oceny ryzyka, optymalizacji kosztów zarządzania portfelami kredytów hipotecznych, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań dotyczących działań antyfraudowych oraz działań zapobiegających powstawaniu opóźnień w spłacie wierzytelności.

Srebrnym Partnerem konferencji było Biuro Informacji Kredytowej S.A., zaś Partnerami: CRIF Decision Solutions oraz Ernst & Young Polska Sp. z o.o. Sp.k.

Poniżej w formie niektórych slajdów prezentacji przedstawione są najważniejsze wnioski płynące z konferencji

Konferencję rozpoczął Dariusz Pałczyński, który w swojej prezentacji zwrócił uwagę na szczególną rolę procesu kredytowego i jego poszczególne etapy przy zarządzaniu produktem, jakim jest kredyt mieszkaniowy. W jego ocenie na polskim rynku ciągle występuje szczupłość zasobów bazodanowych, chociaż na przestrzeni ostatnich lat nastąpił zdecydowany postęp.

Etapy procesu

Dzięki dobrze przeprowadzonemu procesowi kredytowemu możliwe jest osiągnięcie następujących korzyści:

  • wysokiej jakości proces technologiczny
  • niskie koszty serwisu
  • indywidualne podejście do klienta
  • portfel kredytowy adekwatny do strategii
  • niskie koszty produkcji
  • efektywna i skuteczna sprzedaż
  • efektywny proces odzyskiwania wierzytelności
  • zadowolony klient
  • zadowolony bank.

Adam Parfiniewicz, prezes Expander, przedstawił punkt widzenia pośrednika kredytowego na proces kredytowy. Z jego prezentacji wynikało, że banki coraz częściej sięgają po nowe narzędzia dotarcia do klienta, jak np. Internet. Pośrednicy kredytowi zwiększają swój udział w rynku i stanowią coraz bardziej liczący się kanał dystrybucji. Obserwuje się coraz większą dywersyfikację produktową polegającą na tzw. podpisaniu ubezpieczeń pod tak klasyczne produkty, jak kredyty hipoteczne.

Odnosił się do obecnych praktyk rynkowych informując zebranych, że jego firma stawia na wysoką jakość i dąży do tego, aby każdy klient był dobrze informowany, zgodnie z obowiązującymi wymogami regulacyjnymi w kraju.

Mariola Kapla, zastępca dyrektora w BIK, zaprezentowała możliwości tej instytucji w zakresie wsparcia procesu kredytowego. BIK ma ogromne zasoby i bazując na nich, może efektywnie pomagać bankom w procesie badania zdolności kredytowej klienta i monitorowania spłaty kredytu.

Wykorzystanie informacji BIK możliwe praktycznie w całym procesie ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI