Social media: Fundusze unijne jako osnowa komunikacji banków spółdzielczych w mediach społecznościowych

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

nbs.2016.05.foto.098.a.400xNa pozyskanie 50 mln odbiorców radio potrzebowało 38 lat. Ten sam wynik telewizja osiągnęła w 13, a internet w 4 lata. Aplikacje mobilne, których coraz więcej pojawia się na rynku, potrafią dotrzeć do takiego grona w ciągu kilku, kilkunastu dni. To olbrzymi potencjał promocyjno-informacyjny.

Dorota Zielińska

Komunikacja poprzez aplikacje, w tym przez media społecznościowe, okazuje się w tym ujęciu bardzo efektywnym sposobem prowadzenia dialogu z klientami. Czy nie warto zatem zastanowić się, co może się stać osią angażującej narracji banków spółdzielczych w internecie?

Dorota Zielińska

Doradca burmistrza Góry Kalwarii w zakresie strategii promocyjnej kampanii wyborczej w 2014 r. Obecnie odpowiada za politykę informacyjną oraz kontakty z mediami w samorządzie gminy Góra Kalwaria. Koordynator działań z zakresu CSR oraz PR w mediach społecznościowych. Reprezentant gminy w pracach Rady Programowej forum „Nowoczesny Samorząd. Zarządzanie i Finanse 2015”. Prowadzi badania naukowe w obszarze strategicznego wykorzystania mediów społecznościowych w zakresie konwergencji wielokanałowych usług i produktów bankowych

 

Rewolucja technologiczna ostatniego ćwierćwiecza, a w tym rozwój internetu i aplikacji społecznościowych, dały nowe narzędzia komunikacji. Nowoczesne media pozwalają na publikację i dystrybucję informacji na niespotykaną dotąd skalę. Media społecznościowe, przez wielu już od dawna traktowane jak tuba propagandowa, dają pole do popisu dla kreatywnych brand managerów. U podstaw ich aktywności leży potrzeba zwrócenia uwagi odbiorcy, zainteresowanie go produktem, pobudzenie potrzeby i nakłonienie do działania. To praca na uczuciach. Zaskoczenie odbiorcy, wzbudzenie w nim silnych emocji stało się kluczem do nowych mediów. Często sensem samym w sobie. Doskonałe wyniki wielu kampanii internetowych w zakresie zaangażowania konsumentów skłaniają do poszukiwania kolejnych pomysłów na przykucie atencji.

Media społecznościowe są wdzięcznym instrumentem promocyjnym, ponieważ od razu zapewniają obraz zwrotny. Pozwalają na ocenę efektywności tu i teraz, w chwili publikacji. Ponadto dają klientom szansę na natychmiastową reakcję, a to ważne, bo żadne inne medium nie dopuszcza takiej sposobności. Konsument reaguje, bo może. Wspiera go w tym rozwijająca się technologia, która zamieniła telefon komórkowy w przenośne wielofunkcyjne, inteligentne urządzenie komunikacyjne. Jak pokazują badania, popularność urządzeń, które umożliwiają korzystanie z internetu ciągle rośnie. Z doniesień rynkowych organizacji badawczej Gartner wynika, że w przedostatnim kwartale 2015 r. globalny rynek wchłonął 477,9 mln telefonów komórkowych, z czego blisko 75% stanowiły smartfony. Wzrost ich sprzedaży dotyczy w równym stopniu rynków dojrzałych i wschodzących, jednak to te drugie pobudzają globalną sprzedaż. W tym samym czasie, gdy rynki dojrzałe odnotowały wzrost o 8,2%, rynki wschodzące uzyskały 18,4%. Oznacza to, że w takich gospodarkach jak polska istnieje wysokie nasycenie urządzeniami typu smart, a to z kolei pokazuje, że społeczeństwa w tych krajach chętnie i z powodzeniem korzystają z najnowszych zdobyczy technologii komunikacyjnych. Grupa klientów, z którymi można się komunikować poprzez aplikacje mobilne instalowane na tych urządzeniach, jest znaczna i stale rośnie, choć już z mniejszą dynamiką.

Potencjał sieci

Z ostatnich doniesień prasowych IMM wynika, że w I kw. 2016 r. ponad 90% informacji na temat branży bankowej opublikowano w social media oraz portalach. Okazuje się, że prasa, radio i telewizja stanowią niewielki procent w ogólnej liczbie przekazów. Dyskusja na temat marek przeniosła się więc na dobre do sieci. Rosnąca popularność Facebooka, Twittera czy portali horyzontalnych, jak onet.pl, zachęca do ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI