Smartfony zdecydują o kierunku rozwoju e-bankowości?

Smartfony zdecydują o kierunku rozwoju e-bankowości?
Fot. stock.adobe.com/maicasaa
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W Polsce już ponad 64 proc. osób posiada smartfona, a blisko 48 proc. ankietowanych deklaruje, że korzysta z mobilnych urządzeń przez ponad 2 godziny dziennie. Wzrasta również liczba użytkowników bankowości mobilnej - co trzeci respondent loguje się do swojego banku za pomocą smartfona lub tabletu.

Przenoszenie usług do kanału mobilnego jest jednym z wiodących trendów w sektorze usług finansowych #bankowość #bankowośćmobilna #smartfony

Z urządzeń mobilnych korzystamy praktycznie non stop. Obecnie już ponad połowa ludzi na świecie używa smartfonów. Przewiduje się, że do 2021 roku ich ilość na całym globie wzrośnie do 70 procent. W Polsce już ponad 64 proc. osób posiada smartfona, a rodzimy rynek m-commerce nieustannie się rozrasta. Wśród osób regularnie korzystających z Internetu odsetek ten wzrasta do 83 proc. Blisko 48 proc. Polaków deklaruje, że korzysta z mobilnych urządzeń ponad 2 godziny dziennie. To wzrost o pół godziny w stosunku do ubiegłego roku. Za pomocą smartfona (a nie przez tablet czy PC) sprawdzamy wiadomości (53 proc.) i korzystamy z mediów społecznościowych (48 proc.). Równie chętnie zamieszczamy zdjęcia (42 proc.) i przeglądamy filmy w mediach społecznościowych (38 proc.)  Co trzecia osoba korzysta z bankowości mobilnej i czyta artykuły, a co czwarty internauta za pomocą smartfona wysyła maile. Co ciekawe, jedna trzecia klientów największych banków, przestała się do nich logować z poziomu komputerów. Eksperci szacują, że za już w perspektywie najbliższych 5 lat smartfony zastąpią wielu osobom komputer. Sprzęt mobilny przejmuje coraz więcej funkcji PC, a wraz z rozwojem urządzeń będzie rosnąć również ich funkcjonalność. 

Czytaj także: Smartfon zamiast terminala. Nowe rozwiązanie zrewolucjonizuje rynek płatności?

Bankowość pod znakiem mobile

Przenoszenie usług do kanału mobilnego jest jednym z wiodących trendów w sektorze usług finansowych. Obserwując rosnącą liczbę użytkowników i rozwój technologii mobilnych, wysoce prawdopodobne jest to, że już za parę lat bankowość mobilna może stać się głównym kanałem klienta w relacji z bankiem. Dodatkowo, banki i instytucje pozabankowe coraz częściej umożliwiają klientom proste analizy budżetu na podstawie wpływów i wydatków. W przyszłości udostępnienie kompleksowych analiz i doradztwa finansowego online może stać się ważną kartą przetargową w rywalizacji pomiędzy bankami o klienta. Oprócz narzędzi doradczych firmy z sektora fintech pracują nad algorytmami, które będą udzielać pożyczek na podstawie zapytań wpisywanych w wyszukiwarce internetowej. Wyszukiwarka automatycznie wyśle zapytanie do instytucji finansowej, w której mamy rachunek, a następnie po pozytywnej weryfikacji transakcja zostanie sfinalizowana za pomocą podpisu elektronicznego. Tym samym proces pożyczania stanie się jeszcze łatwiejszy i szybszy oraz dostosowany do aktualnych potrzeb finansowych klienta.

– Obecnie najważniejszym kierunkiem, w którym rozwija się branża usług finansowych jest digitalizacja. Dzięki firmom z sektora fintech coraz szybciej przebiega proces migracji klientów do kanałów mobilnych. Według raportu Mobee Dick Polska już w tym roku wejdzie do grupy krajów zaliczanych do „multi device mobile centric”, co oznacza, że udział czasu spędzanego na smatfonach i tabletach przekroczy próg 50 proc., przewyższając tym samym udział czasu spędzanego na komputerach. Równocześnie wraz z postępującym rozwojem m-commerce coraz więcej wniosków o pożyczkę dokonywanych jest mobilnie –  za pomocą smartfonów lub tabletów. W firmie TWINO ponad 50 proc. pożyczek jest zaciąganych w ten sposób. Wyraźnie pokazuje to, że Polacy są otwarci na nowe technologie – nawet w przypadku tematu tak wrażliwego, jak finanse – komentuje Michał Papliński, Country Manager w TWINO.

Rozwiązania mobilne przyszłości

Polskie społeczeństwo z łatwością przyswaja innowacje w dziedzinie nowych technologii. Trzy razy częściej niż inni Europejczycy korzystamy z płatności zbliżeniowych, co sprawia, że jesteśmy w światowej czołówce, jeśli chodzi o wykorzystanie najbardziej nowoczesnych technologii w bankach. Nic dziwnego, że fintechy wychodząc naprzeciw oczekiwaniom stale poszukują nowych rozwiązań usprawniających proces płatności bezgotówkowych. Już teraz firmy z sektora nowoczesnych usług finansowych pracują nad technologią pozwalająca zastąpić terminal płatniczy przez smartfon. Dzięki specjalnej aplikacji smartfony będą mogły przyjmować wszystkie płatności zbliżeniowe- zarówno te wykonane za pomocą telefonu, jak i plastikowej karty. Zmianie ulegnie również sposób logowania się do usług finansowych – klient uzyska dostęp do konta za pomocą funkcji rozpoznawania twarzy lub tęczówki.

– Tak jak urządzenia mobilne, zdominowały internet w chwili obecnej, Internet Rzeczy, Rozszerzona oraz Wirtualna rzeczywistość zdominuje go szybciej niż można się spodziewać. Jednak bez względu na rodzaj urządzenia czy format contentu kluczowe jest właściwe zrozumienie kontekstów użycia poszczególnych platform, urządzeń i aplikacji. Bez tego nie da się zaprojektować oczekiwanych doświadczeń użytkowników budujących retencje i lepszą monetyzację produktów – komentuje Marcin Porębski, Head of SEO&UX w Grupie Loando.

Źródło: Informacja prasowa