Silne uwierzytelnienie od Nowego Roku, o czym powinni pamiętać przedsiębiorcy?
Robert Lidke: Wprowadzenie silnego uwierzytelnienia od 1 stycznia przyszłego roku nie ma znaczenia dla przedsiębiorców, którzy posiadają terminale płatnicze i przyjmują od klientów płatności tylko w sklepie, ani także dla klientów, którzy tylko w ten sposób dokonują zdalnych płatności, ale w dobie koronawirusa można założyć, że znaczna część przedsiębiorców jednak realizuje spory zakres swojej sprzedaży przez internet – tak więc czy Fundacja Polska Bezgotówkowa w jakiś sposób informuje uczestników swojego programu o zmianach, które wchodzą od Nowego Roku?
Zbigniew Wiśniewski: Program Polska Bezgotówkowa nie obejmuje transakcji realizowanych on-line, dlatego Fundacja nie będzie podejmowała bezpośrednich działań w stosunku do przedsiębiorców korzystających z terminali finansowanych w ramach Programu.
Zastosowane rozwiązania muszą – oprócz spełniania wymogów silnego uwierzytelnienia – być również jak najbardziej przyjazne klientom, nie zniechęcać ich do bezgotówkowego płacenia w sklepach internetowych
Jednak bardzo ważnym celem Fundacji jest edukacja konsumentów i detalistów, dlatego w ramach naszych działań edukacyjnych będziemy przybliżać również kwestie związane z silnym uwierzytelnieniem.
Możliwość sprzedaży w internecie dla wielu przedsiębiorców była szansą na przetrwanie obostrzeń wywołanych przez koronawirusa.
Fundacja podjęła szereg działań, aby wesprzeć przedsiębiorców w tych trudnych czasach. Wśród naszej aktywności było m.in. wskazywanie działań niezbędnych do otwarcia sklepów internetowych.
Jakie zdaniem Pana korzyści dla przedsiębiorców, klientów i gospodarki będzie miało zastosowanie silnego uwierzytelnienia?
Wprowadzenie dodatkowych zabezpieczeń transakcji dokonywanych on-line zmniejszy liczbę i wartość transakcji fraudowych, ograniczy straty branży płatniczej i przedsiębiorców, zwiększy wiarygodność handlu internetowego.
Moim zdaniem przełoży się na jeszcze szybszy rozwój tego handlu. Jednak dostawcy muszą pamiętać, że zastosowane rozwiązania muszą – oprócz spełniania wymogów silnego uwierzytelnienia – być również jak najbardziej przyjazne klientom, nie zniechęcać ich do bezgotówkowego płacenia w sklepach internetowych.
Czytaj także: ZBP przypomina o zmianie sposobu autoryzacji transakcji kartowych w e-commerce od 1 stycznia 2021 roku
Czy wg Pana silne uwierzytelnienie jest wystarczającą gwarancją bezpieczeństwa płatności bezgotówkowych on-line?
Silne uwierzytelnienie poprawi bezpieczeństwo płatności w sklepach internetowych, ograniczając nadużycia. Dziś będzie to bardzo bezpieczne rozwiązanie zarówno dla posiadaczy bezgotówkowych instrumentów płatniczych, jak i dla firm oferujących swoje produkty i usługi w internecie.
Czy w Pana opinii przy płatnościach w terminalach płatniczych obecnie stosowane zabezpieczenia są wystarczające i dostatecznie dobrze chronią przed fraudami? Czy można się spodziewać w tej dziedzinie wprowadzenia dodatkowych, mocniejszych zabezpieczeń przy autentykacji?
Transakcje on-line są realizowane bez fizycznego użycia bezgotówkowego instrumentu płatniczego i bez fizycznego udziału płatnika. Stąd poszukiwanie nowych, bezpieczniejszych sposobów autentykacji.
Transakcje realizowane w terminalach płatniczych są tak długo bezpieczne, jak długo posiadacz chroni swój instrument i dane niezbędne do złożenia podpisu pod transakcją (PIN na PINpadzie, kod/hasło na smarfonie, etc.).
Jednak szukanie odpowiedniego sposobu zabezpieczenia transakcji przed oszustwami, to też walka z przestępcami, którzy próbują łamać zabezpieczenia.
Dlatego nie możemy wykluczyć w przyszłości nowych rozwiązań, dostosowanych do aktualnych zagrożeń. Ale dziś stosowane rozwiązania są w pełni bezpieczne.