Rynek leasingu hamuje, w kwietniu spadek wyniósł blisko 50 proc. rdr
„Od drugiej dekady marca obserwujemy tzw. nową normalność, która jest wynikiem zamknięcia znacznej części gospodarki. Wyniki branży leasingowej pokazują, że najbardziej ucierpiał sektor transportu drogowego, głównie w obszarze transportu międzynarodowego. Relatywnie niewielkie spadki obserwowaliśmy na rynku finansowania maszyn, głównie dzięki dobremu wynikowi w zakresie finansowania maszyn rolniczych oraz sprzętu medycznego pożyczką” – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym przewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL, Andrzej Krzemiński.
Czytaj także: ZPL przedstawia wyniki leasingu za pierwsze dwa miesiące 2020 roku >>>
ZPL podał, że w pierwszym kwartale 2020 roku branża leasingowa sfinansowała pojazdy różnego typu (tj. pojazdy osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy i inne) o łącznej wartości 10,7 mld zł, czyli o 17,1 proc. mniej niż rok wcześniej. Pojazdy stanowią 67,3 proc. w strukturze rynku leasingu. W samym tylko kwietniu 2020 r. dynamika finansowania aktywów z tego segmentu rynku wyniosła minus 61,3 proc.
Drugi pod względem istotności dla sektora leasingowego segment, czyli segment maszyn, odpowiadający za 29,2 proc. całego rynku, w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku osiągnął wynik na poziomie 4,6 mld zł, co oznacza spadek 2,6 proc. rdr. Wynik kwietnia w tym zakresie był niższy o 24,2 proc. rdr.
Załamanie rynku leasingu
„(…) W 2020 r. oczekujemy załamania rynku leasingu porównywalnego do czasu kryzysu finansowego z roku 2008 (w 2009 r. rynek leasingu osiągnął dynamikę na poziomie minus 30,2 proc.” – powiedział Krzemiński.
„(…) Powrót do poziomu finansowania sprzed kryzysu może zająć więcej czasu niż miało to miejsce po kryzysie finansowym z 2008 roku. Wówczas poziom finansowania z 2008 roku przekroczyliśmy w 2013 r.” – dodał.