Rynek Finansowy. Loża Komentatorów – Sierpień 2019

Rynek Finansowy. Loża Komentatorów – Sierpień 2019
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Czy płatności mobilne mogą wyprzeć z rynku gotówkę i karty płatnicze?

Adrian Kurowski
dyrektor Visa w Polsce

W każdym terminalu płatniczym w Polsce konsumenci mogą płacić zbliżeniowo, a także mobilnie, czyli za pomocą karty dodanej do smartfonu, smartwatcha lub urządzeń ubieralnych. Jest to bardzo wygodne, gdyż telefon mamy prawie zawsze przy sobie. Płatności mobilne są również bezpieczne. Dzięki wykorzystaniu technologii tokenizacji wrażliwe dane karty płatniczej zastępowane są losowo wygenerowanym numerem – tokenem, który jest wykorzystywany do przetwarzania transakcji.

Płatności mobilne świetnie sprawdzają się również w handlu internetowym. Zapisanie karty płatniczej w aplikacji mobilnej sklepu umożliwia płatność za zakupy w dowolnym momencie, nawet jednym kliknięciem. Jednocześnie trwają prace nad ujednoliceniem transakcji kartą w e-commerce. Kolejnym obszarem zastosowania płatności mobilnych jest transport. Inkubator Innowacji Visa w Warszawie opracował dwie koncepcje dla tego sektora. Dzięki pierwszej, użytkownicy komunikacji miejskiej mogą płacić wyłącznie za liczbę przejechanych przystanków. Wystarczy, że pasażer zbliży kartę lub telefon do czytnika wsiadając i wysiadając z autobusu. Drugie rozwiązanie umożliwia uiszczanie za pomocą aplikacji mobilnej opłat za postój aut w strefach płatnego parkowania. Wjazd i wyjazd pojazdu z takiej strefy wyznacza ramy czasowe poboru opłat związanych z parkowaniem w niej.

Karty płatnicze będą dalej wykorzystywane, np. do dokonywania płatności w krajach, gdzie nasycenie terminalami zbliżeniowymi nie jest tak duże jak w Polsce. Co więcej, staną się przede wszystkim nośnikami danych, które konsumenci będą wykorzystywać, opłacając np. usługi abonamentowe, transportowe czy wypożyczenie samochodu.

Joanna Seklecka
prezes eService

Rola płatności mobilnych rośnie. Polacy dodali już do tego typu systemów znacznie ponad dwa miliony kart. Płacący i sprzedający doceniają ich szybkość i wygodę uwalniającą ich od noszenia i liczenia gotówki czy wydawania reszty. To poważne argumenty wpływające na rezultat konkurencji pomiędzy gotówką, kartą i płatnością mobilną.

Jakie miejsce zajmują w tym układzie karty płatnicze? Kluczem jest odpowiedź na pytanie: czy wzrost płatności mobilnych to konwersja z gotówki czy z kart? Idąc dalej, można się zastanowić czy „plastik” nie zniknie z rynku szybciej niż gotówka? Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że karty płatnicze jako takie pozostają w użyciu, a ewoluuje jedynie ich forma. Miejsce znanego już od lat 50. ub. wieku standardowego plastiku zajmuje stokenizowana karta w telefonie. Mimo wirtualizacji nośnika, nadal pozostaje ona w centrum dziejących się w tle operacji – mechanizmów autoryzacyjnych, rozliczeniowych, reklamacyjnych, rozległego układu połączeń pomiędzy agentami rozliczeniowymi, organizacjami płatniczymi i bankami.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK