Rynek Finansowy: Gdy słuchasz i mówisz

Rynek Finansowy: Gdy słuchasz i mówisz
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Kontynuujemy druk cyklu wykładów profesora Andrzeja Blikle, matematyka, przedsiębiorcy, znawcy nowoczesnego zarządzania. Dzisiaj o budowaniu relacji.

Budowanie prawidłowych relacji między ludźmi w firmie turkusowej zaczyna się od umiejętności zwanej uważnością, jednego z najważniejszych elementów inteligencji emocjonalnej, czyli wiedzy o tym:

  • jak i kiedy słuchać ludzi,
  • kiedy i jak rozmawiać z ludźmi,
  • jak rozwiązywać konflikty tak, aby nikt nie czuł się dotknięty ewentualną porażką, koniecznością ustąpienia,
  • jak budować i utrzymywać otwarty dialog z tymi, na których nam zależy.

Przede wszystkim słuchać

Porozumiewanie się, komunikacja polega przede wszystkim na słuchaniu. Wbrew pozorom kontrolowanie rozmowy polega nie na mówieniu, ale właśnie na uważnym słuchaniu i zadawaniu pytań. Jest to szczególnie ważne przy prowadzeniu negocjacji. Mądry negocjator najpierw słucha, dowiadując się jak najwięcej o stronie przeciwnej, podkreśla swoim zachowaniem zainteresowanie komunikatem, czyli utrzymuje kontakt wzrokowy, ale nie nadmiernie intensywny, pamięta o zachowaniu właściwej odległości (proksemika) i demonstruje zainteresowanie – np. stosując tzw. empatyczne chrząkanie.

Poza zachowaniami pokazującymi ważność rozmówcy i zainteresowanie jego osobą i tematem rozmowy, istotne jest rozumienie problemu osoby mówiącej, jej emocji i przeżyć. Tu warto poczynić jedną uwagę: koncentracja na problemie pozwala poprowadzić rozmowę właściwymi torami, czyli jest to rzeczywiście rozmowa o problemie. Przypomnijmy – niezwykle istotnym elementem właściwego porozumiewania jest aktywne sł...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: aleBank.pl