Rynek finansowania nieruchomości: Polscy klienci lubią kupować produkty bankowe w oddziałach

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

kuc.lukasz.01.100xBanki w Polsce z każdym rokiem coraz mocniej zaznaczają swoją obecność w elektronicznych kanałach dystrybucji. W związku z tym, co jakiś czas, jak bumerang powraca pytanie, czy oddziały stracą rolę kluczowego kanału dystrybucji na rzecz bankowości internetowej. Badania częstotliwości i sposobu wykorzystania rodzimych oddziałów bankowych, przeprowadzone przez Deloitte w Polsce i Belgii wskazują, że pozycja oddziału jest wciąż niezagrożona. Oddział pozostaje głównym kanałem dystrybucji, szczególnie w zakresie złożonych produktów bankowych. Wśród klientów najbardziej sceptycznych wobec zakupu produktów bankowych przez internet, są osoby planujące zaciągnięcie kredytu mieszkaniowego.

Łukasz Kuć
Starszy Konsultant w dziale Sektora Usług Finansowych w Deloitte
(główne obszary: kanały dystrybucji w bankach i rozwiązania Front-Office)

Badanie Deloitte wskazuje, że niemal 3/4 klientów polskich banków regularnie odwiedza placówki bankowe. O połowę mniej osób korzysta z bankowości internetowej, zaś sześciokrotnie mniej klientów kontaktuje się z bankami za pomocą telefonu. Pomimo faktu, że ponad 80 proc. konsumentów w Polsce narzeka na konieczność stania w kolejkach oraz długi czas obsługi, oddział jest postrzegany jako najdogodniejszy kanał kontaktu z bankiem. Klienci przychodzą do oddziałów przede wszystkim w celu realizacji usług transakcyjnych, takich jak wpłata i wypłata gotówki oraz dokonanie przelewu bankowego. Ważną przyczyną odwiedzin placówek bankowych jest również chęć uzyskania informacji na temat oferty banku, złożenia wniosku produktowego i podpisania dokumentów.

Pomimo faktu, że w dalszym ciągu realizacja usług transakcyjnych jest najważniejszym powodem odwiedzin oddziałów, banki odnoszą spore sukcesy w zakresie migracji tych usług do kanałów elektronicznych, bankomatów, a ostatnio coraz częściej i wpłatomatów. Pionierzy bankowości internetowej już od dłuższego czasu proponują klientom również kupno prostych, nieskomplikowanych produktów w tym kanale dystrybucji. Większość klientów wciąż jednak z dużą rezerwą odnosi się do tych propozycji, preferując złożenie wizyty w oddziale bankowym. Dwie trzecie klientów uważa oddział za najbardziej dogodne miejsce do uzyskania informacji na temat oferty produktowej banku. Tylko co piąty klient woli odwiedzić stronę internetową banku w tym celu. Dla porównania, w Belgii jest to odpowiednio 44 i 26 proc. klientów, co – poza zwiększoną dostępnością internetu – świadczy również o lepszym wykorzystaniu potencjału tkwiącego w bankowości internetowej.

Najwię...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI