Rozwiązanie IT dla banków spółdzielczych
Podczas corocznego Forum Liderów Banków Spółdzielczych, oprócz dostosowania działalności do nowych regulacji unijnych, mówiono również o bezpieczeństwie transakcji finansowych w Internecie.
Z bankowości online aktywnie korzysta już prawie 11,5 miliona posiadaczy rachunków osobistych – to o 10 procent więcej niż w 2012 roku. Stabilność działania systemu bankowego i jego niezakłócone działanie stają się więc kluczowym wymogiem dla klientów.
Tylko w tym roku ataki na swoje strony internetowe wykryło kilka dużych banków. Najczęstszym przypadkiem ataku jest tak zwana rozproszona odmowa usługi czyli distributed denial of service (DDoS). Atak DDoS to jednoczesna próba wejścia na stronę przez wiele komputerów, które zajmują system fałszywymi próbami skorzystania z usług. W efekcie prowadzi to do przerwy w działaniu serwisu.
Dziś trudno jest sobie wyobrazić chociaż 5 minut normalnego życia biznesowego bez dostępu do Internetu. Zwłaszcza w sprzedaży czy bankowości zawieszenie działania serwisu na choćby kilkanaście minut to starty rzędu dziesiątek tysięcy złotych. Tymczasem cyberprzestępcy zyskują nowe metody ataku, które są coraz skuteczniejsze. Atak DDoS może sobie kupić każdy w sposób absolutnie anonimowy. Straty finansowe to tylko jedno z zagrożeń – dla instytucji finansowych równie niebezpieczna jest utrata zaufania klientów, a przez to reputacji.
Exatel oferuje przedstawicielom banków pomoc w doborze najlepszych dla nich rozwiązań teleinformatycznych. Dziś to właśnie operator jest nie tylko dostawcą technologii, ale przede wszystkim doradcą, pomagającym wybrać najbardziej efektywne sposoby prowadzenia działalności w sieci. Wśród rozwiązań, które dostarcza Exatel, warto wymienić chociażby usługę Ochrona przed atakami DDoS oraz Doradztwo w zakresie bezpieczeństwa IT.
Pierwsza z tych usług polega na zapewnieniu klientom kompleksowej ochrony przed wszelkiego rodzaju atakami, których celem jest odmowa usługi. Dzięki zaawansowanym metodom wykrywania i powstrzymywania ataków, infrastruktura klienta jest w pełni bezpieczna i dostępna przez 24 godziny na dobę. Dodatkowo Exatel prowadzi stały monitoring zagrożeń i oferuje wsparcie wykwalifikowanych, certyfikowanych specjalistów Security Operations Center Exatel.
W ramach drugiej z wymienionych usług, Exatel oferuje szeroką ofertę testów penetracyjnych i audytów bezpieczeństwa IT. Na szczególną uwagę zasługują tutaj bardzo specjalistyczne usługi, takie jak np. audyty zabezpieczeń wg PCI DSS czy symulacja spersonalizowanego ataku hackerskiego. Usługi te pozwalają klientom na identyfikację wszelkich luk w jego zabezpieczeniach IT oraz stanowią nieodłączne uzupełnienie wszelkich tradycyjnych zabezpieczeń opartych na sprzęcie czy oprogramowaniu.
Jacek Jacheć
Ekspert rynku ICT Exatel S.A.