Rośnie wykorzystanie kanałów bankowości mobilnej; raport NetB@nk za III kwartał 2021 roku
Polacy coraz chętniej korzystają z bankowości mobilnej. Końcówka III kwartału przyniosła wzrost o 5% w stosunku do poprzedniego okresu. Jednak, gdy spojrzymy na III kwartał 2020 roku, to progres jest bardzo duży – różnica wynosi prawie 16%.
Ile wynosi średnia wartość przelewu klienta indywidualnego w Polsce? W III kwartale 2021 roku to 898,35 złotych. Jest to spadek w stosunku do analogicznego okresu w 2020 roku o prawie 4,3%. Spadła również średnia liczba przelewów aktywnego użytkownika bankowości internetowej. W III kwartale było to 5,77 przelewu w stosunku do I kwartału, w którym średnia wynosiła 6,39 przelewu.
Czytaj także: Elektroniczne kanały dostępu popularne jak nigdy >>>
Liczba rachunków klientów indywidualnych, na których istnieje możliwość korzystania z usług bankowości internetowej, wynosi 38,7 mln. Dodać należy, że według danych GUS z października 2021 roku, liczba mieszkańców naszego kraju wnosi 38,162 mln ludzi.
Rozwój bankowości internetowej w sektorze MŚP
Bardzo dobrze rozwija się bankowość internetowa w sektorze MŚP. W III kwartale aż 3,2 mln klientów posiadało dostęp do usług bankowości cyfrowej. To wzrost o 6% w porównaniu do ubiegłego kwartału. Ile jest aktywnie korzystających z bankowości internetowej przedsiębiorców? Według Raportu NetB@nk, ponad 2,3 mln przedsiębiorców ułatwia sobie prowadzenie działalności w ten sposób. To wzrost o 19% w stosunku do III kwartału 2020 roku. Średnia wartość przelewu wyniosła 5185 złotych i była wyższa o prawie 500 złotych w stosunku do II kwartału 2020 roku.
Przybywa klientów bankowych aplikacji mobilnych
Raport NetB@nk pokazuje, że w Polsce nieustannie rośnie liczba klientów bankowych aplikacji mobilnych. W III kwartale nastąpił wzrost aktywnych użytkowników tego segmentu usług bankowych. Jest ich już prawie 16 mln. W III kwartale 2020 roku była to liczba 13,7 mln użytkowników.
Wśród Polaków widać wyraźne otwarcie na korzystanie z aplikacji bankowości internetowej.
– mówi Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich. „Bezpieczeństwo i wygoda, jakie zapewniają dostarczane przez banki usługi, sprawiają, że trend w tym zakresie z pewnością się utrzyma. Nie dziwi to, biorąc pod uwagę fakt, iż badania potwierdzają wysoką jakość usług bankowych w Polsce – na czele właśnie z rozwiązaniami cyfrowymi” – dodaje.
Rozwój usług mobile only
Warto zauważyć również rozwój usług mobile only. W III kwartale na ponad 15 mln klientów, korzystających z bankowości mobilnej, aż 9 mln można określić mianem mobile only. Oznacza to, że 58% użytkowników przynajmniej raz w miesiącu loguje się do konta z poziomu aplikacji mobilnej przy braku logowania przez stronę.
Dane za III kwartał 2021 roku na temat płatności bezgotówkowych, pochodzące z Krajowej Izby Rozliczeniowej pokazują niewielkie zmniejszenie liczby transakcji w systemie Elixir roku w porównaniu do II kwartału 2021 roku. Warto odnotować wzrost ich wartości o prawie 3%. W systemie Express Elixir nastąpił kolejny wzrost – liczby transakcji o 8,5% i ich wartości – o 11%w stosunku do II kwartału bieżącego roku.
O raporcie NetB@nk:
Raport NetB@nk to cykliczna publikacja przygotowywana przez Związek Banków Polskich od 2010 roku. Pokazuje ona zmiany i rozwój w obszarze cyfrowych produktów bankowych, z uwzględnieniem statystyk dotyczących liczby użytkowników bankowych aplikacji mobilnych, sektora MŚP i korzystania z innych rozwiązań bankowości cyfrowej.
Archiwalne raporty znajdują się na stronie www.zbp.pl >>>