Rok Edukacji Ekonomicznej 2024 | Główne założenie REE osiągnięte – integracja różnych środowisk wokół wspólnego celu

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Pionierskie przedsięwzięcie w dziejach Polski, jakim niewątpliwie był Rok Edukacji Ekonomicznej już za nami. Na ile udało się zrealizować pierwotne założenia tej bezprecedensowej i wielowątkowej kampanii, łączącej siły organizacji pozarządowych, administracji publicznej, sektora bankowego i świata nauki w celu budowy świadomości Polaków w zakresie ekonomii i finansów? Jakie zadania będzie realizować Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej, które kontynuować ma działania, zapoczątkowane w ramach REE? O to spytaliśmy przewodniczących trzech komitetów Roku Edukacji Ekonomicznej.


dr Tadeusz Białek
przewodniczący Komitetu Programowego REE 2024

Rok Edukacji Ekonomicznej niewątpliwie należy zaliczyć do udanych przedsięwzięć. Dzięki tej inicjatywie, ogłoszonej przez Senat i przeprowadzonej pod bezpośrednimi auspicjami pani marszałek izby wyższej parlamentu, Małgorzaty Kidawy-Błońskiej, udało się zrealizować łącznie blisko 1000 rozmaitych inicjatyw na szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym. Wśród nich przeszło 20 analiz i badań odnośnie do edukacji ekonomicznej w Polsce, ponad 50 lokalnych i regionalnych ekspozycji czy wreszcie 150 kongresów, konferencji i seminariów, podczas których prezentowano ideę REE. Odbyło się m.in. 16 regionalnych konferencji, propagujących budowanie świadomości finansowej. Przekaz ten trafił bezpośrednio do 750 tysięcy odbiorców.

Jedną z najważniejszych rekomendacji REE jest konsekwentne podkreślanie znaczenia edukacji ekonomicznej. Nabiera to wyjątkowego znaczenia w obliczu danych Eurostatu, jednoznacznie wskazujących, że poziom wiedzy Polaków na temat ekonomii i finansów jest jednym z najniższych w Europie. Biorąc ten fakt pod uwagę, 10 organizacji zaangażowanych w REE zdecydowało się powołać do życia Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej. Długofalowym zadaniem, które było realizowane w ramach Roku Edukacji Ekonomicznej i będzie kontynuowane w ramach KCEE, jest budowa szerokiego programu kształcenia i dokształcania nauczycieli. Cieszy wprowadzenie przedmiotu biznes i zarządzanie, niemniej wymaga ono systemowego wsparcia, którego w ramach KCEE będziemy konsekwentnie dostarczać. Chcemy też angażować media w proces edukacji ekonomicznej i opracowywać kompleksowe zestawy pomocy dydaktycznych.

Edukacja ekonomiczna powinna być realizowana od początku edukacji szkolnej i ta idea wpisuje się w konsekwentnie realizowany od lat, w ramach Warszawskiego Instytutu Bankowości, projekt Bankowcy dla Edukacji. Naszą ambicją jest, aby w ramach KCEE wspomagać realizację działań w zakresie praktycznej edukacji ekonomicznej i przedsiębiorczości przez szkoły i organizacje pozarządowe. Te cele są ambitne i długofalowe, nie mogliśmy sobie pozwolić na to, żeby przestano o nich mówić z chwilą zakończenia REE, stąd inicjatywa utworzenia Krajowego Centrum Edukacji Ekonomicznej. Przypomnę tylko, że edukacja ekonomiczna jest krytycznie ważnym elementem, bez którego polskie społeczeństwo nie będzie wystarczająco świadome benefitów, związanych z korzystaniem z systemu finansowego, ale i potencjalnych zagrożeń, zarówno w postaci cyberprzestępczości, jak i konsekwencji nieprzemyślanego korzystania z produktów finansowych, zwłaszcza jeśli chodzi o pętle zadłużania się. W tym kontekście edukacja ekonomiczna ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK