Redaktor Naczelny MF BANK: lipiec – sierpień 2012: MF BANK Co zostanie po Euro 2012?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2012.07-08.foto.006.150xCzy wiecie drodzy Czytelnicy, co oznacza tajemnicze pojęcie: twórcze napięcie.

Stanisław Brzeg – Wieluński
Redaktor Naczelny

Otóż wiele lat temu pod tym hasłem miała się rozpocząć akcja promowania Polski za granicą. Ten intrygujący skrót wymyślił pomysłodawca niezwykle udanej kampanii „Cool Britannia”, która miała zmienić kostyczny wizerunek Wyspiarzy na ludzi nowoczesnych i otwartych na świat.

I ten eksperyment w stylu multi-kulti odniósł spory sukces. Polska dzięki Euro 2012 przełamała na Zachodzie wiele stereotypów. Co więcej, aż 80 proc. zagranicznych kibiców zadeklarowało, że do Polski wkrótce znowu przyjedzie. Nasz kraj spełnił pokładane nadzieje: zdążono z wybudowaniem lotnisk i stadionów. Prawie na 90 proc. udało się z drogami i kolejami. Polacy okazali zaskakująco wiele sympatii drużynom naszych rywali (vide Czesi we Wrocławiu). Czy jednak było coś nie tak? Gdzie jest ta łyżka dziegciu w beczce miodu? Na pewno wciąż brakuje nam pewności siebie, wzajemnego szacunku rodaków i zaufania do drugiego człowieka.

To ten aspekt decyduje od lat o małej frekwencji w wyborach i słabej aktywności społecznej. Po Euro 2012 zostaną jako swoiste pomniki tych czasów autostrady i stadiony. Ale wciąż jest nadzieja, że najbardziej trwałą pamiątką, bo na dłużej w umysłach milionów pozostanie przekonanie, że nie ma rzeczy, których jako społeczeństwo nie dokonamy.