Raport specjalny – Zarządzanie wierzytelnościami w banku: Nie tylko proste odzyskiwanie należności

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Rozmowa z Michałem Handzlikiem, Pawłem Czechowskim i Konradem Rosińskim z firmy Vindix S.A.

O lewej: Konrad Rosiński, Michał Handzlik oraz Paweł Czechowski.

Fot. Wojciech Łączyński

Dla wielu podmiotów sektora finansowego tradycyjnym partnerem pierwszego wyboru w dziedzinie zarządzania wierzytelnościami są podmioty dominujące na rynku. Jakie argumenty przemawiają za tym, by rozważyć również ofertę mniejszych firm?

Michał Handzlik: To bardzo dobre pytanie, a ja zadałbym je może tak: czego dziś oczekuje sektor finansowy od podmiotów z branży zarządzania wierzytelnościami? Doświadczenie i obserwacja zachodzących zmian pozwala mi twierdzić, że priorytetowe znaczenie ma koszt usługi, ale przede wszystkim ograniczanie ryzyka reputacyjnego. Z tego punktu widzenia trudno zawężać zakres współpracy do jedynie największych firm świadczących usługi windykacyjne, wszak dużych również dotyczą problemy reputacyjne. Mniejsi windykatorzy działają nieporównanie bardziej elastycznie, dalekie od sztampy, są w stanie dostosować się do specyfiki nie tylko poszczególnych zleceniodawców, ale nawet poszczególnych portfeli czy kategorii wierzytelności przyjmowanych do obsługi.

Paweł Czechowski: Dotychczas elastyczność miała szczególne znaczenie dla niewielkich banków, zwłaszcza z sektora spółdzielczego, ale i dużym bankom opłacałoby się zindywidualizowane podejście do każdej sprawy. Podam przykład: jeśli bank wystawia do obsługi 10 mln zł pożyczek gotówkowych, to spodziewać się może standardowej obsługi homogenicznego portfela. Wrzucone sprawy do jednego zbioru, w dużym call center będą obsługiwane jak na infolinii. Tymczasem poszczególne zobowiązania w portfelu mogą się znacząco różnić pomiędzy sobą. Pogłębiony ich podział, indywidualizacja podejścia, dedykowanie imienne osób, zastosowanie różnych strategii działania, specjalizacja w określonych typach wierzytelności, zdecydowanie wpłyną na bardziej optymalne i skuteczniejsze działania. Warto też zwrócić uwagę na sposób podejścia kontrahenta do umowy, dla którego jej utrzymanie w sposób istotny wpływa na wyniki ekonomiczne. Będzie ono zasadniczo inne niż kontrahenta, dla którego utrata współpracy będzie nieistotna dla wyniku finansowego.

Podstawą sprawnego działania jest również odpowiednia polityka HR, jak wygląda ten obszar w takich podmiotach jak Vindix?

Konrad Rosiński: To, co wyróżnia mniejsze podmioty na rynku zarządzania wierzytelnościami, to sposób doboru pracowników pod kątem potrzeb, nierzadko do poszczególnych kategorii zleceń. My stawiamy w pierwszej kolejności na dł...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI