Raport specjalny | Trendy bankowości 2025 | Wciąż jeszcze w czołówce peletonu

Raport specjalny | Trendy bankowości 2025 | Wciąż jeszcze w czołówce peletonu
Fot. iuriimotov/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W latach 90. minionego wieku sektor bankowy w Polsce, dzięki implementacji najnowszych technologii informatycznych, szybko nadrabiał zapóźnienia. Co więcej – banki przeskoczyły kilka etapów rozwoju i zaoferowały klientom najnowocześniejsze usługi. Dziś nie mamy już tej przewagi, jeśli chodzi o innowacje, ale nadal pozostajemy w czołówce.

Klienci banków od lat korzystają z technologii cyfrowych. Warto jednak, by bankowcy zachowywali w pamięci stwierdzenie Billa Gatesa z 1994 r. – „banking is necessary, but banks are not” (bankowość jest konieczna, ale banki nie). Do dziś jest ono aktualne, bowiem banki stale muszą nadążać za wymaganiami konsumentów. A ci żądają coraz lepszej i szybszej obsługi, najlepiej online i mobilnie. I nie obchodzi ich przy tym, że instytucje finansowe, jak zresztą każda firma, muszą sobie radzić z rosnącymi kosztami. I na dodatek gwarantować bezpieczeństwo powierzonych im środków, danych osobowych i przeprowadzanych operacji.

Należy być innowacyjnym

Aby pozostać konkurencyjnymi, banki stale muszą doskonalić procesy, systemy i aplikacje. Innymi słowy – być innowacyjne. A tego nie ułatwiają im pojawiające się niemal co chwila nowe regulacje. Polskie instytucje finansowe jakoś jednak sobie z tym radzą. Z raportu firmy doradczej Deloitte „Digital Banking Maturity 2024” wynika, że wśród najbardziej zaawansowanych cyfrowo instytucji bankowych co dziesiąta pochodzi z Polski. Co więcej, autorzy raportu podkreślili, że to właśnie europejskie banki napędzają cyfrową transformację, bowiem ponad 40% liderów branży działa w tym regionie.

Istotne przy tym jest to, że badaniem objęto blisko 350 instytucji finansowych z 44 krajów z sześciu kontynentów. Jego autorzy uważają, że technologia w bankowości dojrzewa, a sektor nie szuka już nowości, ale optymalizuje istniejące rozwiązania. Ich zdaniem, liderzy sektora bankowego w Polsce coraz częściej koncentrują się na przeprojektowaniu swoich aplikacji, można też dostrzec wyraźne spowolnienie we wprowadzaniu nowych funkcjonalności. Banki systematycznie dokonują przeglądów posiadanych rozwiązań i wycofują te mniej użyteczne.

Liderami na naszym rynku bankowym pozostają ING Bank Śląski, zwycięzca kolejnej edycji Digital Banking Maturity; mBank, znajdujący się w czołówce banków na świecie w dziedzinie zarządzania finansami osobistymi; PKO Bank Polski, który dominuje w ofercie usług pozabankowych. Santander Bank Polska osiągnął za to najlepsze wyniki w Polsce w zakresie dostępności kanałów (channels accessibility) oraz uzyskał najwyższy wynik w kategorii bancassurance. Alior Bank z kolei odnotował największy postęp w rankingu, wyróżnia się usprawnionym procesem otwierania konta i wsparciem klientów przy pierwszych ich działaniach w systemie bankowym. Z kolei wśród laureatów International Banker 2024 Awards w Europie Wschodniej znalazły się PKO Bank Polski (jako najlepszy w Polsce bank komercyjny), Bank Pekao SA (pod względem bankowości prywatnej) i Alior Bank (najlepsza innowacja ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK