Raport specjalny | Trendy bankowości 2025 – Asseco Poland | Jak polskie banki mogą budować przewagę konkurencyjną?

Aleksander Jamont
Team Leader, Asseco Business Consulting
Tomasz Semczuk
Manager, Asseco Business Consulting
Ostatnie lata pokazały, że mimo rosnącej ekspansji fintechów i neobanków, polska bankowość nie tylko skutecznie broni swojej pozycji, ale również wyznacza nowe standardy, czego przykładem są sukcesy BLIKA czy Allegro Pay. W przeciwieństwie do wielu zachodnich instytucji, które wciąż zmagają się z przestarzałą infrastrukturą IT i powolnym tempem digitalizacji, polskie banki wykorzystały swoją elastyczność oraz gotowość do inwestycji w cyfrową transformację. Jednak osiągnięcie dzisiejszej pozycji nie oznacza, że banki mogą zwolnić tempo, ponieważ konkurencja ze strony globalnych fintechów i technologicznych gigantów, takich jak Apple czy Google, nieustannie rośnie, a klienci oczekują coraz bardziej intuicyjnych i elastycznych rozwiązań. Banki muszą nadal poszukiwać nowych kierunków rozwoju i inwestować w technologie przyszłości, aby nie tylko utrzymać przewagę, ale również skutecznie skalować swoją działalność. W Asseco dostrzegamy kilka globalnych trendów, które będą determinować konkurencyjność banków i ich zdolność do przyciągania nowych klientów poszukujących innowacyjnych rozwiązań cyfrowych: rozwój nowoczesnych platform obsługi klientów, inwestycje, budowa zintegrowanego ekosystemu usług dodanych oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji w bankowości.
1. Platformy do wealth managementu i private banking
Liczne dyskusje z klientami oraz zmiany zachodzące w ostatnich latach na rynku jasno wskazują, że na naszych oczach odbywa się transformacja modeli obsługi klientów zamożnych. Z jednej strony są to efekty popandemicznej digitalizacji usług bankowych, która miała wpływ na przeniesienie wielu procesów do świata cyfrowego, ale również, a może przede wszystkim, chęć dostosowania modeli do zmieniających się grup klientów zamożnych. Do grona klientów segmentu private banking i wealth management zaczęli coraz śmielej dołączać przedstawiciele Generacji Y, a nawet Generacji Z, wymuszając na polskich bankach szybką adaptację do ich potrzeb. Przekłada się to na zmiany całej ścieżki klienta, która musi uwzględniać potrzeby zupełnie nowych użytkowników. W Asseco budujemy rozwiązania redefiniujące model obsługi, interfejsy użytkownika oraz oferujące dostęp do personalizowanych rekomendacji. Nasze podejście uwzględnia nie tylko rozwój w oparciu o nowoczesne technologie, ale przede wszystkim dostosowanie usług do dynamicznie zmieniających się potrzeb nowej generacji klientów – bardziej wymagających, cyfrowych i oczekujących spersonalizowanych doświadczeń na najwyższym poziomie. Nowe wyzwania w obsłudze klientów premium to jednocześnie szansa dla polskich banków na budowanie dalszej przewagi technologicznej nad konkurencją.
2. Platformy do obsługi inwestycji w fundusze
Kolejnym obszarem, który często pojawia się w rozmowach z bankami są inwestycje. Jeszcze do niedawna preferowanym przez klientów kanałem zakupu była tradycyjna wizyta w oddziale. Dynamiczny rozwój platform do obsługi inwestycji oferuje ogromne możliwości implementacji nowoczesnych rozwiązań technologicznych do skutecznej i satysfakcjonującej obsługi klientów w kanałach zdalnych. Elementami, na które warto zwrócić uwagę, są m.in. prezentacja spójnej propozycji inwestycyjnej dla klienta na każdym etapie akumulacji majątku, jak również wsparcie w każdym z preferowanych kanałów komunikacji oraz spójna integracja nowoczesnych rozwiązań technologicznych w ekosystemie banku. Nowoczesne platformy do zakupu funduszy inwestycyjnych pozwalają przybliżyć świat inwestycji i uczynić je niemal tak prostymi jak zamówienie przejazdu w aplikacji. Dzięki integracji z bankowością mobilną oraz internetową klienci po zaledwie kilku kliknięciach mogą inwestować swoje środki w fundusze na całym świecie. Ostatnie lata i globalne sukcesy fintechów jasno pokazują, że obszar inwestycji to ogromna szansa dla polskich banków komercyjnych na przyciągnięcie nowych i większe uproduktowienie obecnych klientów.
3. Aplikacje mobilne i ekosystemy VAS
Wspominając o szansach na skuteczną konkurencję polskiego sektora bankowego z nowoczesną ofertą podmiotów niebankowych, wśród rekomendacji nie mogło zabraknąć przyjaznych, szybkich i oferujących bardzo szeroki wachlarz VAS-ów (Value Added Services – z ang. usługi dodane dla klientów) aplikacji mobilnych. Ostatnie lata pokazały, że implementacja dodatkowych usług w aplikacjach mobilnych to trend obserwowany już na polskim rynku. Jednakże kierunkiem, który pozwoli wyróżnić się rodzimym instytucjom finansowym na tle międzynarodowej konkurencji, będzie stworzenie superaplikacji integrujących nieznany dotychczas w Polsce wachlarz VAS-ów. Banki podkreślają również potrzebę budowania rozwiązań dla wszystkich typów klientów: od najmłodszych po starszych i bardziej majętnych, jak również umożliwienie płynnego przełączania się między kanałami czy hiperpersonalizację. Doskonałym dopełnieniem tego typu oferty jest kantor walutowy, dzięki któremu użytkownicy aplikacji zyskują całodobowy dostęp do najlepszych kursów walut z poziomu telefonu. Nowoczesne aplikacje mobilne, pełne usług dodatkowych, to także dobry sposób lojalizowania klientów polskich banków, których ekspozycja na ofertę wzrośnie wraz z korzystaniem z aplikacji. W Asseco wierzymy, że takie rozwiązania pozwolą na skuteczną konkurencję na rynku usług finansowych i właściwe adresowanie potrzeb cyfrowych klientów z różnych grup wiekowych.
4. AI w codziennej bankowości
Wspominając o szansach budowy konkurencyjnej oferty na rynku usług bankowych, nie sposób pominąć wykorzystania sztucznej inteligencji. Jak wynika z analiz Asseco, oferta produktowa i łańcuch wartości generowanej przez banki stwarza wiele okazji do zastosowania narzędzi opartych na AI, zarówno w przypadku bankowości w kanałach wirtualnych, jak również fizycznej obsługi klientów w oddziałach. Implementacja analizy danych, napędzanej AI i opartej na wskaźnikach behawioralnych klientów, pozwala na automatyzację i hiperpersonalizację prezentowanej oferty, co stwarza u klientów poczucie zrozumienia ich potrzeb i dostarczania wartościowych rozwiązań. Co, naturalnie, przekłada się na wyższy wskaźnik konwersji i zadowolenia klienta. Kolejnym obszarem zastosowania AI w codziennej bankowości są chatboty w aplikacjach mobilnych i narzędzia ułatwiające obsługę fizycznego procesu sprzedażowego w placówkach bankowych. Wewnętrzne chatboty dla doradców pozwalają na skrócenie czasu wizyty w placówce oraz lepsze zaadresowanie oczekiwań klientów, w szczególności tych, którzy zwracają się do banku z niestandardowymi potrzebami. W ocenie Asseco, innowacje AI na rynku bankowym będą stanowiły w najbliższych miesiącach jeden z kluczowych motorów napędowych dalszej cyfryzacji usług.
Codzienna praca z liderami polskiego sektora bankowego pokazuje nam, że nowoczesne platformy, narzędzia do inwestowania, ekosystemy usług dodanych i AI stanowią kluczowe elementy rozwoju oferty w najbliższych miesiącach. W Asseco wierzymy, że innowacyjne rozwiązania pozwolą skutecznie pozyskiwać nowych klientów polskim bankom, jak i stworzą skuteczną barierę wejścia na rynek dla nowych podmiotów niebankowych. Nowoczesne technologie odgrywały i nadal odgrywają kluczową rolę w rozwoju bankowości dostosowanej do ciągle ewoluujących segmentów klientów oraz pojawiających się nowych potrzeb na rynku.