Raport Specjalny | Transformacja Cyfrowa w Banku | Mobilne to także stale doskonalone
W 2018 r. globalne przychody z aplikacji mobilnych sięgnęły ponad 365 mld USD – poinformował serwis Statista. Wiele wskazuje na to, że w tym roku przekroczą 935 mld USD, głównie dzięki płatnym pobraniom i reklamom umieszczonym w aplikacji. Równolegle rośnie popyt na wykwalifikowanych informatyków, przez co mogą być oni trudniej dostępni dla sektora bankowego.
Jak zmienią się aplikacje w 2020 r?
Mehul Rajput, autor artykułu opublikowanego w końcu ub.r. przez portal Mind Inventory, wskazał najistotniejsze kierunki, które będą wyznaczać rozwój aplikacji mobilnych. Należą do nich: uczenie maszynowe, sztuczna inteligencja, blockchain, internet rzeczy, technologie bezprzewodowe 5G, rozszerzona rzeczywistość, wykorzystanie technologii beacon i urządzeń do noszenia, takich jak trakery, opaski fitness, smartwatche itp. Do tegorocznych trendów w opracowywaniu programów mobilnych można też zaliczyć rzeczywistość wirtualną, portfele mobilne, chatboty, analitykę predykcyjną oraz aplikacje mobilne zintegrowane z chmurą.
Autor opracowania zwrócił uwagę na projekt Google AMP, czyli Accelerated Mobile Pages, prowadzony we współpracy z Twitterem. Jest to uproszczona wersja standardu HTML, która zwiększa szybkość otwierania się stron mobilnych. Mówi się też o tzw. natychmiastowych aplikacjach mobilnych, które oferują część funkcji (wersje demo) i mają niewielką objętość, dzięki czemu nie trzeba ich pobierać na urządzenia. Innym silnie rozwijającym się segmentem są tzw. aplikacje na żądanie, służące np. do zamawiania żywności bądź taksówek.
W opublikowanym w lutym br. na portalu ITProPortal artykule „9+ trendów rozwoju aplikacji bankowości mobilnej 2020”, Denis Novikov, zastępca dyrektora ds. rozwoju biznesu w Qulix Systems, wymienia kryteria istotne przy rozwijaniu mobilnych aplikacji finansowych. Są to szybka i prosta bankowość, więcej bankowości głosowej, rozszerzenie otwartego API, wykorzystanie biometrii do weryfikacji tożsamości, wypłaty z bankomatów bez karty (Apple Pay, Google Pay i Samsung Pay), skuteczniejsze wykrywanie oszustw dzięki wykorzystaniu technologii big data, pomoc w zarządzaniu długiem, koncentracja na przedsiębiorstwach sektora MŚP i wykorzystanie technologii blockchain w bankowości. Atrakcyjne będą także natychmiastowe decyzje kredytowe w aplikacji (szczególnie w przypadku mikropożyczek) i pożyczki P2P.
Niektórzy stawiają na wsparcie zewnętrznych firm
W PKO Banku Polskim zarówno aplikacja mobilna IKO, jak i infrastruktura przez nią wykorzystywana są rozwijane za pomocą zespołu mieszanego – pracowników banku i firm zewnętrznych. Dotyczy to także programistów. Jest to w ocenie banku najlepszy model, który łączy stabilność realizowanych wdrożeń z elastycznoś...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI