Raport Specjalny | Płatności Bezgotówkowe – IDEMIA Digital First | Jak IDEMIA napędza przyszłość płatności | Usługi Digital First
Korzystając z łatwych do zintegrowania interfejsów API i zestawów SDK, banki, fintechy i instytucje finansowe mogą tworzyć rozwiązania zorientowane na cyfrowe doświadczenie klienta, jak natychmiastowe wydanie karty wirtualnej umożliwiającej rozpoczęcie zakupów w zasadzie od zaraz. Rozwiązania oparte na sprawdzonych i certyfikowanych algorytmach dają dużą elastyczność w przygotowaniu aplikacji z jednoczesnym zapewnieniem najwyższych standardów bezpieczeństwa.
Płatności hybrydowe alternatywa dla cyfrowej dominacji. Bezproblemowe połączenie płatności w sklepie i online
Tradycyjnie płatności w sklepie stacjonarnym i online były traktowane jako oddzielne. Każde z własnym zestawem procesów i technologii. Jednak rozróżnienie między tymi dwoma światami staje się coraz mniej wyraźne. Kupujący oczekują takiego samego poziomu wygody, niezależnie od tego, czy płacą w sklepie stacjonarnym, czy online.
Sprzedawcy detaliczni wykorzystują ujednolicone platformy płatnicze, które umożliwiają klientom płynne przejście z zakupów w sklepie stacjonarnym do dokonywania zakupów online i odwrotnie. Co ważne, do 2030 r. te dwa doświadczenia płatnicze będą się płynnie łączyć.
Od dziś łączenie fizycznych i cyfrowych środków płatności znalazło już swoje miejsce w rozwiązaniach typu e-Wallet oferowanych zarówno przez bigtechy, np. ApplePay, GooglePay i Samsung Pay, jak i lokalne systemy tego typu. Innymi słowy, od dawna jesteśmy zaangażowani w doświadczenie Phygital, wynikające ze strategii online-to-offline.
W IDEMIA Secure Transactions (IST) hybrydowe płatności są upraszczane dzięki tokenizacji unikalnego identfikatora użytkownika końcowego lub karty. Tokenizacji możemy poddać dowolne aktywa, które odzwierciedlają daną wartość. Sam proces tokenizacji polega na przekształceniu tej wartości w zasoby cyfrowe, które możemy dalej dystrybuować. Rozwiązanie to umożliwia przetwarzanie płatności zarówno w punkcie sprzedaży (POS), jak i w aplikacjach, przy użyciu alternatywnych metod płatności, takich jak przelewy account-to-account, bilety oparte na koncie lub pieniądz cyfrowy banku centralnego (CBDC). Wykorzystując technologie EMV, hybrydowe płatności integrują globalną akceptację tradycyjnych kart płatniczych z tymi alternatywnymi metodami, zapewniając płynne doświadczenie płatnicze dla użytkownika końcowego, dlatego platforma tokenizacyjna IDEMIA, dzięki której wygenerowano już i udostępniono ponad 400 milionów tokenów płatniczych, stanowi jeden z filarów oferty rozwiązań cyfrowych IDEMIA.
Platforma tokenizacyjna IDEMIA to kompleksowe i sprawdzone rozwiązanie, umożliwiające digitalizację środków płatności, które obejmuje wszystkie podprocesy potrzebne do wydania kompletnej wirtualnej karty lub emisji tokenu płatniczego, udostępnienia ich na urządzeniu lub określonemu wnioskodawcy w różnych formach zastosowania.
Jest ona z założenia wielokanałowa i niezależna pod względem używanych metod płatności (zbliżeniowa, in-app, zdalna, P2P), rodzaju urządzeń (urządzenia mobilne, smartwatche lub opaski zbliżeniowe) czy technologii płatności zbliżeniowych (NFC lub kod QR).
W 2022 r. platforma IDEMIA Token zdobyła Złotą Nagrodę w konkursie Juniper Research Future Digital Awards w kategorii Fintech i Płatności.
Passkey jako odpowiedź na wymogi PSD2
Europejska regulacja PSD2 wprowadziła szereg wymogów dotyczących usług płatniczych w obszarze EEA, szczególnie w zakresie silnego uwierzytelniania klientów. To istotne wyzwanie dla całego ekosystemu usług płatnicznych, które z jednej strony oczekuje bardzo bezpiecznych i odpornych rozwiązań, a z drugiej — nie może zbytnio komplikować doświadczeń użytkowników końcowych.
IDEMIA Secure Transactions, jako globalny lider w dziedzinie bezpiecznych rozwiązań z obszaru usług płatnicznych, z powodzeniem implementuje najnowsze technologie w produktach dla sektora bankowości i płatności. Nasze rozwiązania nie tylko zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa, ale również oferują spójną i wygodną metodę autoryzacji dla klientów.
Jednym z kluczowych przykładów naszych innowacji jest wdrożenie technologii passkey, opartej na rynkowym standardzie FIDO. Rozwiązanie to umożliwia korzystanie z biometrycznej autoryzacji na dowolnym urządzeniu użytkownika wspierającym ten standard. Obejmuje to zarówno laptopy z fizycznymi czytnikami biometrycznymi (np. Windows Hello w systemie Windows, Touch ID w urządzeniach Apple), jak i natywne urządzenia mobilne, takie jak telefony i tablety (Android, iOS), a także tokeny sprzętowe.
Całość opiera się na zaawansowanej kryptografii, oferując niezwykle bezpieczne mechanizmy autoryzacji, które jednocześnie zachowują wysoki poziom wygody w użytkowaniu.
Dzięki technologii passkey oczekiwanie na jednorazowy kod SMS czy żmudne przeszukiwanie skrzynki e-mailowej nie będzie już konieczne. Użytkownik będzie mógł uwierzytelnić się w najwygodniejszy dla siebie sposób, na przykład tak, jak robi to codziennie wiele razy, wykorzystując odcisk swojego palca do odblokowania ekranu telefonu.
A może jednak karta fizyczna?
Bez względu na atuty rozwiązań cyfrowych, fizyczne karty płatnicze w dalszym ciągu cieszą się zainteresowaniem użytkowników i mogą stanowić o wartości marki. To jedyna fizyczna rzecz, którą klienci stale mają, a która pokazuje logo banku, instytucji płatniczej lub fintechu. Warto wykorzystać ten potencjał, proponując swoim klientom różne rozwiązania kartowe IDEMII. Mamy w swoim portfolio zarówno tradycyjne produkty kartowe, jak i np. karty OLED świecące podczas realizacji transakcji płatniczej, czy pełną gamę kart metalowych lub wykonanych z nietypowych materiałów umożliwiające stworzenie unikalnej oferty, dedykowanej dla określonego grona klientów czy grupy docelowej o specyficznych zainteresowaniach lub preferencjach: gamerzy, nastolatki, miłośnicy zwierząt, eko maniacy itp.
– Chodzi o zapewnienie użytkownikowi markowego, unikalnego i spersonalizowanego doświadczenia — mówi Katarzyna Muszyńska, Sales Director Poland & Ukraine.
Szczególnym przypadkiem jest też karta F.CODE firmy IDEMIA, która wykorzystuje czytnik linii papilarnych zamiast kodu PIN. Użytkownicy używają odcisku swojego palca, aby uwierzytelnić transakcję. Karta jest w szczególności dostosowana do pomocy osobom niedowidzącym i pojawia się tuż przed nadchodzącym europejskim aktem o dostępności.
Dzięki różnorodnym rozwiązaniom i produktom IDEMIA fintechy, banki i instytucje płatnicze mają wszystko na wyciągnięcie ręki, aby zbudować takie doświadczenie zarówno w sferze fizycznej, jak i cyfrowej.
W duchu społecznej odpowiedzialności za przyszłość naszej planety
Niezależnie od rodzaju oferowanego produktu, działania IDEMII realizowane są z silnym naciskiem na społeczną odpowiedzialność biznesu. Nasze długoterminowe podejście pozwala na ciągłe doskonalenie się. IDEMIA jest w stałej gotowości do dostosowywania się do zmian w przepisach, trendach, oczekiwaniach klientów czy ruchach społecznych, na które IDEMIA ma moralny obowiązek reagować i je wspierać. Sukces naszych działań CSR opiera się na zaangażowaniu wszystkich pracowników IDEMIA. Od 2006 r. IDEMIA wspiera UN Global Compact, największą na świecie inicjatywę na rzecz zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw. Jej program IMPACT jest ściśle powiązany z 12 Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Wszystkie produkty i usługi są opracowywane z silnym naciskiem na respektowanie tych celów, a produkty i usługi z linii GREENPAY wykorzystujące PVC pochodzący z recyklingu czy rozwiązania cyfrowe stały się niezwykle popularne wśród wydawców kart.
IDEMIA jest obecna w wielu dziedzinach naszego życia, a szanse, że przynajmniej raz dziennie spotkamy się z technologią opartą na rozwiązaniach IDEMII, są bardzo wysokie. Jeśli mieszkasz w Polsce, istnieje duże prawdopodobieństwo, że co najmniej jedna z trzech kart w Twoim portfelu opiera się na rozwiązaniach IDEMII.