Raport Specjalny. Obrót gotówkowy: Klienci preferują swobodny wybór form płatności
Jakie perspektywy na współczesnym, coraz bardziej zdigitalizowanym rynku mają płatności gotówkowe? Z jednej strony ta forma wydaje się być nieprzystająca do realiów gospodarki elektronicznej, z drugiej jednakże wciąż jest najbardziej odporna na wyzwania w rodzaju terroryzmu czy ataków hakerskich…
– Gotówka była, jest i najpewniej pozostanie jedną z podstawowych form zapłaty, zwłaszcza w obrocie detalicznym. Pomimo ekspansji firm fintechowych oraz intensywnej promocji płatności bezgotówkowych wciąż ponad 80% transakcji w polskiej gospodarce zawieranych jest w tradycyjny sposób. Również ilość gotówki w obiegu notuje od kilku lat konsekwentne przyrosty. Według najnowszych statystyk NBP, obejmujących II kwartał 2017 r., wartość gotówki znajdująca się w obiegu w Polsce to ponad 189 mld zł. Klasyczna forma zapłaty posiada też zalety, których brakuje wszelkiego rodzaju płatnościom elektronicznym. Posiadając banknoty i monety w portfelu, zawsze i wszędzie jesteśmy w stanie dokonać transakcji, tymczasem w przypadku płatności kartą czy smartfonem mogą pojawić się liczne problemy, poczynając od niekompatybilności karty z terminalem, a kończąc na rozładowaniu się akumulatora telefonu. Dlatego Cardtronics, jako największy na świecie operator bankomatowy, wychodzi z założenia, że klienci powinni dysponować pełną swobodą wyboru formy zapłaty, co zresztą w znacznym stopniu ma już miejsce w naszym kraju. W Polsce doskonale funkcjonują różnego rodzaju systemy płatności bezgotówkowych. Mamy możliwość płacenia zbliżeniowego, zarówno kartą, jak i telefonem, coraz większą popularność zyskują sobie aplikacje mobilne w rodzaju BLIKA, przy – jak wspomniałem wcześniej – wiodącej roli gotówki.
Często przytaczanym argumentem za ograniczaniem wolumenu gotówki ma być sytuacja w najbardziej rozwiniętych krajach świata. Czy faktycznie na zachodzie Europy coraz trudniej zapłacić gotówką?
– Badania wskazują na całkiem odwrotny trend. Dla przykładu, w Niemczech niemal 90% płatności dokonywanych jest tradycyjnie, w niektórych sklepach czy restauracjach wręcz nie da się zapłacić inaczej aniżeli gotówką. Podobnie wygląda sytuacja w Wielkiej Brytanii czy Stanach Zjednoczonych. USA to dla naszej firmy rynek macierzysty, dysponujemy tam siecią 90 tys. bankomatów, dlatego też każdego roku badamy postawy najbardziej perspektywicznej grupy klientów – amerykańskich millennialsów. Mogłoby się wydawać, że młodzi Amerykanie płacą głównie telefonami, zegarkami czy nawet siatkówką oka. Nic z tych rzeczy. Większość tych młodych ludzi wciąż preferuje gotówkę jako formę płatności. Formę, która daje im najlepszą możliwość kontrolowania swoich wydatków. Fizycznie ubywająca ilość pieniędzy ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI