Raport Specjalny | Forum Technologii Bankowych | Bank w pełni wirtualny – kiedy nas to czeka?

Raport Specjalny | Forum Technologii Bankowych | Bank w pełni wirtualny  – kiedy nas to czeka?
Wojciech Boczoń, Bankier.pl. Fot. Archiwum prywatne
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Czy i kiedy awatar zostanie prezesem? Gdzie i jak wysoko w hierarchii bankowej pracować będą boty? Wygląda na to, że prezesi banków mogą być spokojni o swoje posady. Roboty przejmują kolejne obszary, ale nic nie wskazuje na to, by były w stanie zastąpić człowieka na najbardziej odpowiedzialnym stanowisku. Nie wiadomo też, jak zareagowaliby na to klienci.

Roboty i sztuczna inteligencja to gorący temat w bankowości. Instytucje finansowe automatyzują kolejne obszary działalności człowieka, zastępując je robotami. W każdym z nich pracę człowieka wspiera dziś od kilkuset do nawet kilku tysięcy robotów. Jakie operacje są im powierzane? Praca u podstaw, czy może bardziej zaawansowanie procesy? Czy są w stanie zastąpić pracę menedżera? Odpowiedzi na te pytania spróbowałem poszukać u źródła – wśród specjalistów, dla których roboty to chleb powszedni.

Czym jest bankowy robot?

Na początek warto jednak odpowiedzieć na pytanie, czym w rzeczywistości są owe roboty w bankach? – Robot to nic innego jak skrypt lub program automatyzujący czynności, które wcześniej na swoich komputerach wykonywali pracownicy – tłumaczy Przemysław Lewicki, dyrektor Centrum Operacyjnej Transformacji Cyfrowej w ING Banku Śląskim. – Robi to w identyczny sposób jak człowiek, klikając w te same ekrany, wprowadzając w ten sam sposób dane do aplikacji.

Roboty służą w bankach przede wszystkim do realizacji żmudnych, powtarzalnych operacji. Robią to lepiej od człowieka, bo nie popełniają błędów. I zdecydowanie szybciej. Roboty pracują jednak w określonych ramach – nie zostawia się tu pola na przypadki.

– W przypadku technologii RPA, jakkolwiek roboty nie byłyby złożone w swojej strukturze zaimplementowanej logiki pracy, to nie są w stanie, na dzień dzisiejszy, wyjść poza z góry zdefiniowane ramy działań – mówi Radosław Repczyński, Senior Business Process Manager w banku Credit Agricole. – To ograniczenie sprawia, że ich rola, ponownie podkreślę, na dziś, sprowadza się do czynności wspierających i wykonawczych, ale spełniających warunki stabilnego, standardowego, powtarzalnego procesu biznesowego.

Roboty czytają e-maile

Nie znaczy to jednak, że roboty służą jedynie do realizowania najprostszych operacji. Powierzane im zadania są coraz bardziej zaawansowane. Jak tłumaczy Michał Kosoń, kierownik Zespołu Robotyzacji i Automatyzacji Procesów w BNP Paribas Banku Polska, roboty wykonują także operacje wymagające pracy na wielu systemach i w krótkim czasie, np. wspomagają pracowników contact center w zakładaniu lokat czy wyliczaniu kwoty do spłaty kredytu.

Dodaje, że działają także roboty kognitywne, czyli wykorzystują...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK