Raport specjalny Bezpieczeństwo banków 2017: Jak ochronić przed fraudem klienta, korzystającego z różnych kanałów bankowości elektronicznej

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Przestępcy finansowi stale poszukują nowych sposobów, które pozwolą na uzyskanie korzyści finansowych. Aby skutecznie przeciwdziałać wyłudzeniom i oszustwom, niezbędne są narzędzia, które umożliwią podjęcie szybkiej i właściwej decyzji dotyczącej sposobu obsługi transakcji. Skuteczna walka z cyberprzestępczością może mieć miejsce jedynie wtedy, gdy możliwe jest skorzystanie z dużej liczby informacji, dostęp do danych odbywa się w czasie rzeczywistym, a system antyfraud jest w stanie reagować na nowe metody wykorzystywane przez przestępców.

Szybkość i skuteczność oceny ryzyka

Warto zwrócić uwagę, że w przypadku płatności elektronicznych mamy do czynienia z wyzwaniami różnej prędkości. Dla zwykłych przelewów czas między zleceniem a jego realizacją jest teoretycznie wystarczający, aby proces zebrania danych i oceny ryzyka mógł być przeprowadzony za pomocą tradycyjnych metod. Jednak nawet w tym przypadku warto jest wejść w interakcję z klientem już na etapie korzystania przez niego z aplikacji bankowości online. Pozwala to oszczędzić koszty dodatkowych autoryzacji, np. za pomocą SMS lub obsługi przez pracownika banku. Znacznie większym wyzwaniem są tzw. przelewy natychmiastowe dokonywane za pomocą Express Elixir, w tym także z wykorzystaniem schematu BLIK. W takiej sytuacji czas na podjęcie decyzji, czy mamy do czynienia z transakcją podwyższonego ryzyka, skraca się do pojedynczych sekund.

Różnorodność zagrożeń, z którymi instytucje finansowe muszą się nieustannie mierzyć powoduje, iż systemy analityczne są przeciążone ilością reguł i analizowanych danych. Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że ochroną muszą być objęte różne kanały i rodzaje usług finansowych: transakcje bankowości online, płatności kartą lub telefonem, ale także np. wnioski kredytowe. Systemy analityczne muszą też przeciwdziałać wewnętrznym i zewnętrznym próbom prania brudnych pieniędzy. Warto podkreślić, że każdy kanał i związane z nim zagrożenia wymagają odrębnych zabezpieczeń oraz reguł pozwalających na automatyzację procesu wykrywania wyłudzeń. Z drugiej strony zespoły odpowiadające za antyfraud działają na co dzień w środowiskach, w których każda zmiana wymaga uzgodnień i akceptacji, a ich wprowadzenie wymaga ingerencji w aplikacje bankowe. Cały ten proces jest czasochłonny, co cyberprzestępcy skrzętnie wykorzystują.

Jeden system ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI