Raport specjalny Bezpieczeństwo banków 2017: Globalny lider na polskim rynku

Raport specjalny Bezpieczeństwo banków 2017: Globalny lider na polskim rynku
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Rozmowa z Maciejem Żołyńskim, dyrektorem generalnym Cardtronics Polska.

W dobie płatności mobilnych bankomaty mają jeszcze rację bytu?

– Mamy do wyboru coraz więcej metod płatności – od gotówki i kart płatniczych po mobilne portfele i aplikacje. Wybieramy najdogodniejsze dla siebie rozwiązania, kierując się indywidualnymi preferencjami. Rzadko kiedy pozostajemy przy jednej metodzie płatności. Zazwyczaj dbamy, by mieć przy sobie pieniądze lub szybki do nich dostęp. Z naszych badań wynika, że blisko 85% konsumentów dokonujących płatności korzysta miesięcznie z co najmniej dwóch metod, a 55% łączy trzy metody.

Jakie są preferencje Polaków?

– Nadal wolimy gotówkę. Z opublikowanego w zeszłym roku raportu Narodowego Banku Polskiego wynika, że aż 75% naszych rodaków wybiera tradycyjny sposób zapłaty za zakupy, bo tak jest im wygodniej, choć konto w banku ma ok. 80% Polaków. Poziom wypłat gotówki z bankomatów w Polsce nie maleje i utrzymuje się na stałym pułapie od ponad dwóch lat. Obecnie może być to dosyć interesująca informacja, ale w przypadku użycia kart płatniczych ponad 68% transakcji w Polsce to transakcje gotówkowe, więc zdecydowana większość. To mniej więcej 174 mln wypłat z bankomatów w każdym kwartale. Myślę, że w ciągu najbliższych kilku lat skala ta pozostanie na niezmienionym poziomie. Zmieniać się będzie jedynie wartość transakcji, która będzie nieznacznie rosła.

Czy dlatego właśnie pojawiają się nowe urządzenia – wpłatomaty, pożyczkomaty? I czy jesteśmy gotowi, aby traktować bankomaty jako urządzenia wielofunkcyjne?

– Powoli zaczynamy się przyzwyczajać do poszerzonych możliwości tych urządzeń. I warto przy tym zwrócić uwagę, że równie szybko jak bezgotówkowe metody płatności rozwijają się usługi dostępne poprzez bankomaty. Możliwość pobrania gotówki to najpopularniejsza, ale zaledwie jedna z dostępnych funkcji. Bankomaty mogą już być integrowane z urządzeniami mobilnymi i pozwalają na obsługę kont, czy złożenie wniosku o nową usługę. Zmienia się również rola bankomatów. Banki coraz częściej instalują urządzenia w placówkach, co pozwala przenosić obsługę klientów z kas do strefy samoobsługowej. Powoli odchodzimy od jednofunkcyjnego urządzenia.

Rozmawiając o bankomatach, nie sposób ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI