Raport Specjalny | Bankowość Lokalna – NASK-PIB | AI: od naukowej ciekawości do zagrożenia

Raport Specjalny | Bankowość Lokalna – NASK-PIB | AI: od naukowej ciekawości do zagrożenia
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Futurystyczna przyszłość nadeszła. Narzędzia AI zagościły w firmach i domach. Nie jesteśmy jedynymi, przed którymi sztuczna inteligencja otworzyła nowe możliwości. Cyberprzestępcy równie szybko przyswajają nowe technologie i dostosowują swoje działania do rozwijających się funkcji AI. Wykorzystują sieci neuronowe, uczenie maszynowe, przetwarzanie języka naturalnego (NLP), a wszystko to podszyte socjotechnikami oraz manipulacją dźwiękiem i obrazem.

Michał Rotnicki
ekspert ds. transferu technologii

Piotr Bisialski
kierownik Zespołu NASK Incident Response Team

Aleksandra Żurek
starszy specjalista ds. wsparcia sprzedaży i transferu technologii

Bankowość od lat wdraża technologie oparte na generatywnej sztucznej inteligencji, aby poprawić jakość obsługi klientów. Teraz intensyfikuje swoje działania, aby odpierać wzmożone ataki. Przepisem na zwycięstwo jest świadomość, czyli zrozumienie wyzwań, z jakimi się mierzymy. W zależności od celów, uwaga cyberprzestępców jest skierowana na trzy technologie. Zacznijmy od algorytmów uczenia maszynowego, które są wykorzystywane do analizy dużych zbiorów danych, identyfikowania wzorców i podejmowania decyzji. Co to oznacza w praktyce? Cyberprzestępcy automatyzują swoje ataki, a to ułatwia ich przeprowadzenie. Stają się one dużo szybsze, bardziej skoordynowane i trudniejsze do wykrycia. Dodatkowo analizują zachowanie klientów bankowości, dzięki czemu są w stanie przeprowadzać bardziej spersonalizowane i realistycznie wyglądające kampanie phishingowe.

Numer dwa to sieci neuronowe, czyli matematyczne modele inspirowane budową ludzkiego mózgu, wykorzystywane do rozpoznawania obrazów, dźwięków i tekstu. Cyberprzestępcy tworzą dzięki nim deepfake – realistyczne, ale fałszywe przekazy manipulujące opinią społeczną z wykorzystaniem wizerunku zaufanych osób. Prowadzi to do dezinformacji, uszczerbku na reputacji, a nawet prób szantażu.

Trzecia technologia to przetwarzanie języka naturalnego (ang. Natural ­Language Processing) – pozwala komputerom zrozumieć i interpretować język ludzki. W bankowości NLP jest wykorzystywane do automatyzacji obsługi klienta czy analizy dokumentów. Cyberprzestępcy odkryli potencjał tej technologii, stosując ją do tworzenia przekonujących wiadomości phishingowych oraz automatycznego generowania fałszywych treści. Te pierwsze zawierają perfekcyjnie sformułowane prośby o udostępnienie wrażliwych danych, co zwiększa ryzyko, że klienci dadzą się na nie nabrać. Drugie, fake newsy, wykorzystuje się choćby do wywoływania paniki na rynku.

AI dyskredytuje lub uwiarygadnia

Celami klonowania głosu lub tworzenia fałszywego filmu jest zdyskredytowanie osób przedstawionych ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK