Raport Specjalny | Bankowość Lokalna – FINGO Systems | Rok po debiucie. Czy warto raportować w chmurze?
Automatyczne aktualizacje
W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy aSISt, system do sprawozdawczości obowiązkowej, z którego korzysta większość banków spółdzielczych, otrzymał około 30 aktualizacji, obejmujących nowe funkcje oraz poprawki taksonomii. Każdą z nich pracownicy banku musieli ręcznie instalować na serwerach.
W przypadku eON SaaS (jego chmurowego następcy) odpowiada za to FINGO Systems. Dla Banku Spółdzielczego w Brodnicy, który jako pierwszy zdecydował się na jego wdrożenie, okazało się to istotnym wsparciem.
– Skorzystanie z rozwiązania chmurowego wpłynęło pozytywnie na część czynności związanych z administrowaniem aplikacją. Dużym usprawnieniem jest chociażby przejęcie przez FINGO Systems odpowiedzialności za instalację wprowadzanych aktualizacji. Pracownicy banku korzystający z aplikacji cenią sobie również wysoką jakość obsługi zgłoszeń oraz rozbudowywanie funkcjonalności zgodnie z potrzebami użytkowników – stwierdza Marek Kędzia, Kierownik Zespołu ds. Ryzyk i Analiz w Banku Spółdzielczym w Brodnicy. – eON SaaS wspomaga nas w procesach sprawozdawczych zapewniając zgodność pakietów formularzy z taksonomiami. Dzięki temu implementacja zmian regulacyjnych odbywa się sprawnie w terminach umożliwiających spełnienie obowiązków sprawozdawczych – dodaje.
Czas na migrację
eON SaaS jest atrakcyjną alternatywą, niewymagającą na wejściu wysokich inwestycji w serwery i oprogramowanie bazodanowe oraz odciążającą pracowników instytucji finansowej odpowiedzialnych za technologie.
– Z punktu widzenia IT przejście na rozwiązanie chmurowe pozwalało na zwolnienie znacznej co do rozmiarów przestrzeni na serwerze, która była dotąd zagospodarowana na potrzeby programu aSISt oraz ciągle powiększającego się archiwum sprawozdań – mówi Piotr Bąk, Specjalista ds. Analiz i Ryzyk w Banku Spółdzielczym w Kamiennej Górze. – Po wdrożeniu eON SaaS usprawniliśmy proces sporządzania sprawozdawczości obligatoryjnej, co pozwoliło na zaangażowanie pracowników odpowiedzialnych za sprawozdawczość w inne procesy odbywające się w banku.
Jednym z powodów, który wkrótce może skłonić banki do przejścia na chmurę, jest zmiana w oprogramowaniu Oracle, wymaganym do poprawnego działania aplikacji aSISt. Z końcem tego roku FINGO Systems zrezygnuje ze wsparcia dla Oracle 12c (dostawca rozwiązań bazodanowych zakończył w podstawowym planie wsparcie już w 2022 r.). W praktyce oznacza to, że banki chcące dalej korzystać z klasycznego systemu muszą podjąć działania w kierunku unowocześnienia wewnętrznej infrastruktury IT.
– Aby móc bezpiecznie rozwijać nasze produkty, a także zapewniać ich poprawne działanie, zdecydowaliśmy o przejściu na wyższą wersję Oracle. Dla niektórych banków spółdzielczych będzie wiązało się to niestety z kosztowną inwestycją w nowe serwery i oprogramowanie. Z kolei administratorzy pracujący w bankach będą musieli dokonać migracji bazy danych – nie jest to trudne, ale trzeba znać kilka niuansów, aby zrobić to poprawnie – wyjaśnia Łukasz Wycisk, Architekt oprogramowania w FINGO Systems.
Na fali innowacji
– Usługa eON SaaS zbiera bardzo dobre recenzje, co potwierdza rzeczywistą realizację naszej misji – ułatwiać sprawozdawczość obligatoryjną przez dostarczenie użytecznych aplikacji – podsumowuje Piotr Malczak, Chief Product Officer w FINGO Systems. – Dlatego już od września jako rozwiązanie chmurowe będziemy udostępniać sprawozdawczość rejestrową (obecny system iON). Cieszy nas również fakt, że coraz więcej klientów decyduje się na robotyzację i automatyzację, dzięki którym raporty w dużej mierze mogą generować automatycznie.