Raport Specjalny | Bankowość Lokalna – Basement Sp. z o.o. | Nowatorskie rozwiązanie dla zbiórek finansowych na festiwalach Sanatorium Dźwięku oraz Hommage à Kieślowski

Raport Specjalny | Bankowość Lokalna – Basement Sp. z o.o. | Nowatorskie rozwiązanie dla zbiórek finansowych na festiwalach Sanatorium Dźwięku oraz Hommage à Kieślowski
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Basement Sp. z o.o., znana z tworzenia oprogramowania dla sektora bankowego, prowadzi działalność także w innych obszarach. Z Zuzanną Fogtt, prezesem FUNDACJI SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ IN SITU w Sokołowsku (zuzanna.fogtt@gmail.com), o organizacji zbiórek pieniężnych na cele Fundacji rozmawiał Janusz Wiśniewski. FUNDACJA SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ IN SITU przygotowuje m. in. Festiwale Sanatorium Dźwięku oraz Festiwal Filmowy Hommage à Kieślowski.

Firma Basement miała ostatnio okazję wypożyczyć Ofiaromat na festiwale w Sokołowsku, celem była realizacja zbiórek pieniężnych prowadzonych przez Fundację – zarówno na Festiwalu Sanatorium Dźwięku, jak i na Festiwalu Filmowym Hommage à Kieślowski. Jak wykorzystany został przez was Ofiaromat i jak sprawdziła się ta innowacyjna metoda organizacji zbiórek?

– Ofiaromat to nowoczesne urządzenie, które umożliwia składanie darowizn w wygodny sposób – zarówno za pomocą karty płatniczej, jak i BLIKA. Jest to świetna alternatywa dla tradycyjnych puszek na datki, szczególnie w czasach, gdy coraz mniej osób nosi gotówkę. Dzięki Ofiaromatowi uczestnicy obu festiwali mogli szybko i bezproblemowo wspierać nasze wybrane inicjatywy. To rozwiązanie nie tylko ułatwia składanie darowizn, ale także przyczynia się do realizacji celów festiwali, takich jak wspieranie kultury, sztuki i odbudowa lokalnych zabytków. Również dla nas była to wygodna forma przyjmowania darowizn, znacznie prostsza i tańsza w obsłudze niż gotówka.

Jak uczestnicy festiwali zareagowali na obecność Ofiaromatu? Czy zauważyła pani większe zaangażowanie w porównaniu z tradycyjnymi metodami płatności?

– Reakcje były bardzo pozytywne. Wielu uczestników zarówno Sanatorium Dźwięku, jak i Festiwalu Filmowego Hommage à Kieślowski po raz pierwszy miało okazję skorzystać z tak nowoczesnego rozwiązania i byli mile zaskoczeni jego prostotą. Brak konieczności posiadania gotówki sprawił, że więcej osób zdecydowało się wesprzeć odbudowę dawnego Sanatorium dr. Brehmera oraz inne inicjatywy kulturalne. Możliwość wsparcia kartą czy BLIKIEM znacznie zwiększyła liczbę darowizn, co przełożyło się na realny wzrost środków w porównaniu do poprzednich lat, gdy dostępne były tradycyjne formy wsparcia. Nie sposób też zignorować pozytywny wpływ nowatorstwa takiego rozwiązania na skalę zbiórek.

Co sprawia, że Ofiaromat jest lepszym rozwiązaniem niż tradycyjne metody? Co może pani podpowiedzieć innym organizacjom pozyskującym pieniądze w ramach wszelkiego rodzaju zbiórek?

– Ofiaromat to przede wszystkim wygoda dla obu stron i dostosowanie do współczesnych realiów. Festiwale takie, jak Sanatorium Dźwięku i Hommage à Kieślowski przyciągają miłośników kultury i sztuki, dla których nowatorskie rozwiązania są niezwykle interesujące. Ale, jak sądzę, taka forma zbiórki jest atrakcyjna także w mniej progresywnych grupach, choćby z powodu wspomnianego już zjawiska coraz rzadszego posługiwania się gotówką. Umożliwienie płatności bez konieczności posiadania gotówki, znacznie zwiększa skalę zbiórki i tym samym ułatwia wsparcie dla inicjatyw kulturalnych i społecznych. Rozwiązanie jest również bezpieczne i transparentne – organizatorzy zbiórki mają pełną kontrolę nad historią transakcji, co ułatwia choćby rozliczanie zbiórek i buduje zaufanie. Dla organizacji, która chce zwiększyć wsparcie finansowe dla swoich działań i idei oraz ułatwić życie darczyńcom, Ofiaromat to idealne rozwiązanie.

Jakie wyzwania napotkali państwo przy instalacji i obsłudze Ofiaromatu na festiwalach w Sokołowsku? Czy urządzenie sprawdziło się w takich warunkach?

– Sokołowsko, malownicza miejscowość w Sudetach, stanowiło ciekawe wyzwanie logistyczne, ale Ofiaromat sprawdził się doskonale. Urządzenie jest kompaktowe i łatwe w instalacji, co pozwoliło nam na szybkie i sprawne uruchomienie na miejscu. Współpraca z dostawcą Ofiaromatu – firmą Basement była kluczowa. Urządzenie działało bez zarzutu przez cały czas trwania festiwali, co potwierdziło jego niezawodność oraz odporność na warunki plenerowe.

Sanatorium Dźwięku to festiwal poświęcony eksperymentalnej muzyce współczesnej i sztuce dźwiękowej. Jakie znaczenie ma dla państwa organizacja takich wydarzeń?

– Sanatorium Dźwięku to wyjątkowe wydarzenie, które prezentuje szerokie spektrum zjawisk związanych z rozwojem form muzycznych w XX i XXI w. Festiwal odbywa się w Sokołowsku, gdzie dr Hermann Brehmer w roku 1853 rozpoczął budowę pierwszego na świecie specjalistycznego uzdrowiska dla osób z chorobami płuc. Dzisiejsze Laboratorium Kultury, które utworzyliśmy w XIX-wiecznym budynku sanatorium, jest doskonałą scenerią dla innowacyjnych projektów artystycznych. Dzięki Sanatorium Dźwięku możemy prezentować prace około 250 artystów z całego świata, wiele z nich powstało specjalnie w kontekście naszego miejsca.

Festiwal Filmowy Hommage à Kieślowski, z hasłem „Musimy sobie pomagać”, to również ważne wydarzenie. Jakie znaczenie ma dla państwa to hasło i jakie są cele festiwalu?

– Festiwal Filmowy Hommage à Kieślowski oddaje hołd wybitnemu polskiemu reżyserowi, Krzysztofowi Kieślowskiemu, i w tym roku koncentruje się na haśle „Musimy sobie pomagać”. To myśl, która nie tylko nawołuje do szerzenia pomocy, ale także do realnego działania. Program festiwalu obejmuje projekcje, spotkania i dyskusje, które są związane z wartościami bliskimi filozofii Kieślowskiego. Tegoroczna edycja wprowadza również konkurs dla studentów szkół filmowych, co daje młodym twórcom szansę na zaistnienie w świecie kina. To ważne, aby festiwal nie tylko przypominał o dorobku Krzysztofa Kieślowskiego, ale także promował wartości, które były dla niego ważne.

Ofiaromat, jako narzędzie wspierające różne inicjatywy, wpisuje się również w ideę festiwali, w których uczestniczy mnóstwo osób gotowych wspierać finansowo idee promowane przez te festiwale. Jakie jest pani zdanie na temat jego symbolicznego znaczenia w kontekście hasła „Musimy sobie pomagać”?

– Zbieżność z hasłem przewodnim festiwalu filmowego „Musimy sobie pomagać” idealnie odzwierciedla ideę wspólnego działania i wsparcia. Ofiaromat, poza jego oczywistą funkcją składania darowizn, także symbolizuje nowoczesne podejście do wspierania ważnych inicjatyw społecznych i kulturalnych. Takie narzędzie może wspierać fundacje i ich misje na stałe lub regularnie, wpisując się w ideę wzajemnej pomocy, która jest centralnym motywem obu festiwali.

Brzmi imponująco. Dziękuję za rozmowę i życzę powodzenia w dalszym rozwoju tej technologii.

– Dziękuję serdecznie! Cieszymy się, że mogliśmy skorzystać z urządzenia na rzecz rozwoju kultury i sztuki. Ofiaromat był dla nas ważnym krokiem w kierunku nowoczesnych metod wspierania naszych inicjatyw społecznych i kulturalnych, a my jesteśmy dumni, że mogliśmy być częścią tej innowacji.

Firma Basement wychodzi również naprzeciw wyzwaniom ESG. Dostarcza stacje ładowania pojazdów elektrycznych wyposażone w terminal płatniczy. Pozwalają one na dołączenie dwóch gniazd zasilania 22 kW. Bank spółdzielczy może zainstalować ładowarki na swoich parkingach i w różnych konfiguracjach pozwalać swoim klientom na ładowanie aut elektrycznych lub hybrydowych plug-in.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK