Raport Fanpage Trends Polska Maj 2013. Komentarz do kategorii Banki
Gdyby ktoś zapytał, która kategoria jest najtrudniejszą do prowadzenia profilu na facebooku, bez chwili zastanowienia odpowiedziałbym - BANKI. Można polubić fanpage filmu, książki, artysty, kochać spać czy dopingować zespół piłkarski ale być fanem banku?
Jak prześledzimy dokładnie komentarze użytkowników to dowiemy się jak to ten zły bank naliczył podwójną prowizję, spamuje nas pożyczkami czy znowu miał awarię serwisu transakcyjnego. W tej kategorii bardzo łatwo o kryzys, a zachwycać się komunikatami banku to przecież nie wypada. No chyba, że jest konkurs – to zupełnie zmienia postać rzeczy.
Właśnie konkursowicze stanowią pokaźny kawałek tortu każdego profilu instytucji finansowej, lecz jak tylko nagrody zostaną rozdane w najlepszym razie milkną. Mniejszą część stanowią osoby, które chcą być na bieżąco z informacjami i wiedzieć, że w nocy z soboty na niedzielę nie będzie można wypłacić pieniędzy z bankomatu. Są też prawdziwi fani, których jest już znacznie mniej (chyba niestety najmniej), ale utożsamiają się z marką, mają w danym banku konto od zawsze, jest im z tym dobrze i dlatego od czasu do czasu mogą zaangażować się pozytywnie. Pozostali to znajomi wszystkich wcześniej wymienionych. Skoro ktoś „lubi to” to oni też mogą, w końcu jeden profil w tą czy w tą, przy trzystu polubionych, nie robi różnicy.
Wniosek jest jeden: o zaangażowanie w tej kategorii bardzo trudno i dlatego jakiekolwiek pozytywne sygnały czy komunikaty cieszą podwójnie. Może warto czasem pochwalić miłą obsługę w oddziale czy na infolinii? Jako potwierdzenie nikłego zaangażowania możemy przytoczyć najlepsze posty z kwietnia: lider bankowy osiągnął Interactivity Index o wartości 2 720, a najlepszy z omawianej przeze mnie w zeszłym miesiącu kategorii prasa uzyskał ten współczynnik na poziomie 129 452. Jest różnica? Jest.
Cieszyć może fakt, że od czasu do czasu uda się komuś poruszyć tłumy. W tym miesiącu chapeau bas przed Mobilnym Bankiem, który jednym komunikatem zmiótł konkurencję. Post z monetami, bo o nim mowa, zrobił furorę w kategorii i myślę, że równie ciężko będzie go pobić, co jego twórcom powtórzyć zwycięstwo we wszystkich rankingach dotyczących zaangażowania. Omawiany miesiąc był dla „Banków” szczególny również z innego powodu, otóż BZ WBK udało się przekroczyć barierę 100 000 fanów. Wynik dla tej kategorii znakomity, lecz ubogi jeśli weźmiemy pod uwagę całego polskiego facebooka (demotywatory już ponad 1,7 mln). Co ciekawe pozostałe miejsca na podium w rankingu „liczba fanów” zajęły ING i mBank, które również pod względem zaangażowania były w strefie medalowej, tylko w odwrotnej kolejności – mBank był drugi. No właśnie drugi… drugi pod względem zaangażowania, drugi pod względem interaktywności i wskaźnika „mówią o tym”, drugi nawet w kategorii post miesiąca! Maj byłby dla nich rewelacyjnym miesiącem, gdyby nie wspomniany post z monetami… To może czerwiec?:)
Dawid Jażdżewski
Starszy specjalista ds. e-marketingu
Apella S.A.