Raport Audyt i doradztwo w instytucji finansowej: Automatyzacja procesów bankowych z wykorzystaniem Robotic Process Automation

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2016.07-08.foto.048.a.267xCyfryzacja procesów w bankowości postępuje w bardzo szybkim tempie. Bankowość elektroniczna, jej nowe funkcjonalności czy też mobilne aplikacje, z których korzystamy praktycznie wszędzie, stały się nieodłączną częścią naszego życia. Mimo to wciąż duża część operacji bankowych, zwłaszcza tych realizowanych w back office, wykonywana jest w znacznej mierze manualnie z wykorzystaniem wielu systemów i baz danych. Stosowane przez banki metodyki Lean Management i inne sposoby poprawy efektywności dają ograniczone efekty.

Piotr Siciak
dyrektor w dziale usług doradczych dla sektora usług finansowych w KPMG w Polsce

Robotyzacja operacji w bankach staje się faktem

Nadszedł czas na nowe rozwiązania, do których należy zaliczyć Robotic Process Automation (RPA). RPA to rodzaj cyfryzacji pracy, który ma na celu wyręczenie lub wsparcie pracownika w części realizowanych przez niego zadań.

Możliwości rozwoju RPA są ogromne. Musimy się przygotować na to, że w ciągu najbliższych 10 lat co najmniej 30% operacji będzie realizowanych przez wirtualną siłę roboczą. Obecnie na świecie obserwujemy znaczące inwestycje w tym obszarze dokonywane przez instytucje finansowe, firmy telekomunikacyjne oraz centra BPO. Uznały one, że cyfryzacja pracy pozwala nie tylko na poprawę efektywności, ale może stać się czynnikiem wpływającym na uzyskanie przewagi konkurencyjnej związanej z długoterminową strategiczną transformacją cyfrową.

Technologia wspierająca RPA osiągnęła dojrzałość i dalej się rozwija

Czynnikiem sprzyjającym ekspansji RPA jest rozwój i dojrzałość technologii. Robotyzację, jako sposób optymalizacji procesów, należy podzielić na trzy główne klasy:

Klasa 1 (Robotic Process Automation) – pozwala na automatyzację procesów opartych na regułach i danych ustrukturyzowanych, np. procesy transakcyjne o dużych wolumenach, księgowość, przenoszenie danych, czyli masowe zadania typu swivel chair, wymagające wykorzystania kilku ekranów/systemów.

Klasa 2 (rozszerzona automatyzacja procesów) – pozwala na automatyzację procesów podobnych do tych w klasie 1, ale z uwzględnieniem ograniczonej możliwości nauki robota i pracy z nieustrukturyzowanymi danymi, które robot uczy się obsługiwać.

Klasa 3 (automatyzacja poznawcza – inteligentne maszyny) – obejmuje roboty dysponujące inteligencją zbliżoną do ludzkiej, którą można wykorzystywać do uczenia się i wspierania procesów decyzyjnych, a nie jedynie dostarczania i syntezowania danych, jak w pozostałych klasach.

Robot pracuje szybciej niż człowiek i nie popełnia błędów

Wirtualne roboty działają w warstwie interfejsu użytkownika, czyli dokładnie tak samo jak pracownik, który siada do komputera, loguje się z wykorzystaniem swoich danych i wykonuje przydzielone zadania. Nadaje im się odpowiednie uprawnienia (lub pozwala korzystać z tych, które posiadają konkretni użytkownicy), dzięki czemu korzystają z pulpitu, okien ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI