Ranking 50 największych banków w Polsce 2011: Analiza – Podrankingi
Ranking banków detalicznych
Trzy nogi polskiego detalu
Banki pokazane w grupie detalicznych nie zaliczą 2010 r. do najlepszych. Wskutek rosnących wymogów wobec kredytobiorców narzucanych przez KNF oraz pogarszania się jakości portfela kredytów detalicznych uczestnicy rankingu raportowali spadek akcji kredytowej kierowanej do klienta indywidualnego. Realnie patrząc w przyszłość, również 2011 r. nie będzie należał do najłatwiejszych.
Nowe regulacje KNF dotyczące określania zdolności kredytowej kredytobiorców detalicznych będą miały jeszcze większy wpływ na akcję kredytową, gdyż te wprowadzone w trakcie 2010 r. wpłynęły na ograniczanie kredytowania dopiero w drugiej połowie roku. Również „stare” kredyty ratalne, z których znacząca część udzielana jest na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy, zostaną spłacone, a udzielenie nowych będzie już obwarowane większymi restrykcjami.
Banki sklasyfikowane jako detaliczne (tabela I) same zdeklarowały w ankiecie przysłanej do redakcji, aby być w tej grupie. Zaliczamy tutaj tylko te podmioty, które znalazły się wśród 50 największych banków. Zasady klasyfikacji banków detalicznych nie uległy zmianie. O uszeregowaniu na liście decydowały trzy czynniki: dynamika kredytów i depozytów dla osób fizycznych, a także wzrost liczby aktywnych rachunków prowadzonych na rzecz osób fizycznych. W każdej z wymienionych kategorii uszeregowano banki w kolejności od tego o najwyższej, do tego o najniższej dynamice. Wygrywa bank uzyskujący średnio najkorzystniejszą pozycję we wszystkich kategoriach, czyli mający najniższą sumę miejsc uzyskanych w poszczególnych podkategoriach, a przy identycznej wartości wyżej sklasyfikowany jest podmiot posiadający większy portfel kredytowy.
Liderem tegorocznego zestawienia wśród banków detalicznych został przedstawiciel sektora spółdzielczego – Bank Spółdzielczy w Wieliczce, który we wszystkich ocenianych kategoriach – oprócz dynamiki liczby rachunków prowadzonych dla osób fizycznych – wykazał najwyższą dynamikę wśród uczestników rankingu. Na podkreślenie zasługuje fakt, że w dwóch ostatnich edycjach nie pokazywaliśmy banków spółdzielczych na liście i nie występowały one z bezpośredniej konkurencji z bankami komercyjnymi. Drugą pozycję w rankingu banków detalicznych uzyskaną w ubiegłym roku utrzymał Lukas Bank, który inaczej niż przed rokiem, kiedy stosunkowo dobrze radził sobie w obszarze wzrostu akcji kredytowej, w tym roku lepiej wypadł pod względem pozyskiwania depozytów i zwiększania liczby obsługiwanych rachunków. Z miejsca czwartego przed rokiem na trzecie awansował Santander. Stopniowo obniża się w rankingu pozycja AIG Bank, który przed rokiem był trzeci, a dwa lata temu znalazł się na pozycji lidera. Czy oznacza to, że wśród banków detalicznych w Polsce są tylko trzy banki komercyjne, i to wciąż te same? Oczywiście nie, bo większość obsługi klienta detalicznego realizowana jest przez banki uniwersalne. Wśród nich PKO BP obsługuje największą część rynku detalicznego – mając najwięcej depozytów i kredytów dla osób fizycznych, a oprócz niego praktycznie wszystkie banki komercyjne realizują obsługę klienta detalicznego. (GE)
Ranking banków korporacyjnych
Uszy do słuchania
W bieżącej edycji naszego rankingu 5 banków określiło się jako w wyspecjalizowane w obsłudze klienta korporacyjnego – patrz tabela II. To, co może wyróżniać te banki od innych współpracujących z firmami w Polsce, to lepsze wsłuchiwanie się w potrzeby swoich klientów i ustawianie procesów w sposób przyjazny dla klienta, a nie zawsze dający bankowi możliwość standaryzacji procesów. Na liście mamy coraz mniej reprezentantów tego segmentu – w tym roku 5, przed rokiem 7, a 9 przed dwoma laty. Podobnie jak w zestawieniu dla banków detalicznych, w rankingu banków oferujących usługi dla klientów korporacyjnych nie znajdziemy największych banków zajmujących dominującą pozycję wśród podmiotów gospodarczych w Polsce. Banki te znajdziemy wśród banków uniwersalnych i stamtąd też pochodzi znaczna część finansowania pozyskiwanego przez podmioty gospodarcze działające w Polsce. W klasyfikacji mamy banki mniejsze, nastawione praktycznie wyłącznie na obsługę podmiotów gospodarczych, i to najczęściej z wybranych segmentów tego rynku. Strategia taka pozwala na osiąganie wysokiej efektywności i większą elastyczność niż w największych bankach uniwersalnych. Elastyczność ta wynika z bardziej indywidualnego dostosowania obsługi konkretnego klienta korporacyjnego do jego specyficznych potrzeb. Zasady klasyfikacji stosowane w tym rankingu są identyczne jak dla banków detalicznych – liczy się dynamika akcji kredytowej, tempo wzrostu depozytów oraz rachunków, z tym że punkty przyznawane są za wymienione kategorie odnośnie części przypisanej podmiotom gospodarczym. Taka sama jest również zasada, według której została ustalona kolejność banków.
Tegorocznym zwycięzcą rankingu został Bank of Tokyo – Mitsubishi. Lider uzyskał najlepsze wyniki pod względem dynamiki akcji kredytowej oraz liczby prowadzonych rachunków, słabo wypadł natomiast od strony depozytowej. Miejsce drugie przypadło Deutsche Bankowi najlepiej radzącemu sobie w pozyskiwaniu depozytów i otwieraniu nowych rachunków. Ubiegłoroczny lider DZ Bank spadł na pozycję trzecią, a jego najsilniejszą stroną był wzrost portfela kredytowego.
Wartość należności od podmiotów niefinansowych wśród prezentowanych banków korporacyjnych zmniejszyła się o 4,4 proc. wobec spadku o niemal 10 proc. rok temu i wzrostu o 12 proc. dwa lata temu. Nadal udawało się powiększać poziom depozytów, tym razem o 20 proc. i podobnie jak przed rokiem w dużym stopniu za sprawą dobrych wyników Deutsche Banku.
Obecny rok powinien przynieść kontynuację trendu wzrostowego w zakresie koniunktury dla podmiotów gospodarczych oraz dalszą poprawę ich wyników finansowych. Mo oczekiwać również, że w 2011 r. będziemy mieli do czynienia ze wzmożonym popytem na usługi bankowe ze strony podmiotów gospodarczych. Jest szansa na zwiększenie zarówno akcji kredytowej, jak i niewielki wzrost przychodów uzyskiwanych od podmiotów gospodarczych. Zachętą dla banków do bardziej aktywnej postawy może być również prawdopodobny spadek wielkości tworzonych odpisów aktualizacyjnych. Powinna wzrosnąć liczba firm posiadających zdolność kredytową, co zwiększy bazę potencjalnych klientów banków. (GE)
Ranking banków uniwersalnych
Bank na każdą potrzebę
Bank uniwersalny – w dużym uproszczeniu – ma kompleksową ofertę dla podstawowych segmentów, czyli klienta korporacyjnego i detalicznego. Oprócz dywersyfikacji ryzyka mamy tu do czynienia również z synergią, wynikającą z możliwości oferowania większej liczby produktów, wspólnego wykorzystywania sieci placówek i innych. Gros banków w Polsce klasyfikuje się w tej właśnie grupie. Do niej zliczyliśmy też te banki, które nie podały informacji w tym punkcie ankiety. Wyższe miejsce w klasyfikacji dla banków uniwersalnych przypadło tej instytucji, dla której suma pozycji uzyskanych w rankingach według wzrostu kredytów ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI