PSD2 – ostrożnie z udzielaniem podmiotom trzecim dostępu do własnego rachunku bankowego
− Również mnie, jako klienta banku dotknęła wprowadzona dyrektywa dotycząca płatności, czyli PSD2. Ta dyrektywa, oprócz zapewnienia bezpieczeństwa korzystania z bankowości elektronicznej wprowadza szereg innych rozwiązań – podkreśla Wojciech Ciesielski z firmy Fortinet.
Klienci banków nieco oporni
Jednak jego zdaniem polski system bankowy jest dość dobrze rozwinięty i rozwiązania dotyczące silnego uwierzytelniania były już w znacznym stopniu stosowane przez nasze banki.
− Oczywiście nie wszyscy klienci byli przygotowani do tego, aby z dnia nadzień zacząć korzystać z podwójnej autoryzacji. Ale banki wykonały swoją pracę i uprzedzały klientów o wprowadzanych zmianach. Mój bank kilkakrotnie wysyłał do mnie przypomnienia SMS-ami, abym dopełnił formalności, bo inaczej nie będę mógł się zalogować po 14 września − dodaje Wojciech Ciesielski.
PSD2 bywa pretekstem do wyłudzania danych
Okres tuż przed, i po 14 września to jednak trudny czas dla klientów, bo hakerzy, przestępcy próbują wyłudzać dane, pod pozorem kontaktu „bank − klient”, właśnie w sprawie wejścia w życie dyrektywy PSD2.
− Takie sytuacje miały też miejsce wcześniej. To oszustwo polegające na podszywaniu się pod kogoś w celu uzyskania danych po to, aby potem móc się np. zalogować na konto ofiary i na podstawie tych danych zaciągać zobowiązania. I właśnie wprowadzenie podwójnego uwierzytelniania ma ograniczyć tego typu sytuacje. Czyli już nie tylko hasło i login, ale też dodatkowy element uwierzytelnienia – przypomina ekspert z firmy Fortinet.
Między bezpieczeństwem a wygodą
Wprowadzenie silnego uwierzytelnienia jest kontynuacją dyrektywy PSD2. Jednak czy warto aż tak utrudniać życie klientom i bankom? Może otwarta bankowość nie jest warta tego trudu?
− To ciągły spór w instytucjach finansowych między działami sprzedaży i marketingu a departamentami bezpieczeństwa. Ci pierwsi chcieliby, aby klient miał wszystko prosto, łatwo, żeby miał szybki dostęp do swoich danych, do swoich pieniędzy, a drudzy domagają się zachowania reguł bezpieczeństwa – wyjaśnia Wojciech Ciesielski.
Jednak, co podkreśla ekspert, z drugiej strony trzeba zważyć kwestie związane z bezpieczeństwem. I dlatego trzeba wymóc na klientach dodatkową pracę, by zabezpieczyć ich przed trudnymi sytuacjami.
− Bo silne uwierzytelnienie to tylko drobny element dyrektywy PSD2. Bardziej istotna kwestia jest związana z tzw. otwarta bankowością, ponieważ PSD2 wprowadza możliwość funkcjonowania podmiotów trzecich, które mogą zaoferować klientom szereg atrakcyjnych i niedostępnych dla nich do tej pory usług. Warunkiem jest jednak dostęp podmiotów trzecich do rachunków klientów.
Oczywiście te podmioty mogą działać tylko i wyłącznie za zgodą klientów banku. Udzielając pomiotom trzecim zgody na dostęp do naszych rachunków trzeba wykazać się czujnością i zdrowym rozsądkiem – podsumowuje Wojciech Ciesielski.