Przyszłość polskiego sektora bankowego. Prognozy liderów rynku

Przyszłość polskiego sektora bankowego. Prognozy liderów rynku
Fot. Mobee Dick
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Jeszcze w tym roku ukaże się raport przygotowywany przez ekspertów firmy projektowo-badawczej Mobee Dick. Autorzy 2019 State of Digital Trends: bankowość i finanse przyjrzeli się siedmiu kluczowym, światowym trendom w branży finansowej i przeanalizowali produkty oraz usługi cyfrowe, które skutecznie wykorzystują źródło powstawania trendów.

Angażowanie klientów jest niezbędne do tworzenia cyfrowych produktów finansowych odpowiadających potrzebom użytkowników #banki #fintechy #innowacje

O trendach właśnie, a także o tym, z jakimi wyzwaniami mierzy się polski sektor bankowy, mowa była również w trakcie panelu, jaki został zorganizowany przez Mobee Dick podczas Mobile Trends Conference for banking w Warszawie.

– Dziś angażowanie klientów jest niezbędne do tworzenia cyfrowych produktów finansowych odpowiadających potrzebom użytkowników. To gwarancja wykorzystania trendów rynkowych. Wybór wartościowych produktów i usług, dostosowanie do regulacji i wymogów bezpieczeństwa, zmiany w komunikacji czy edukacja nowej generacji świadomych użytkowników to wyzwania, z którymi instytucje będą mogły się skutecznie zmierzyć, korzystając z odpowiednio ukształtowanej design culture – nie ma wątpliwości Konrad Olejarczyk, strateg Mobee Dick, który był moderatorem spotkania podczas  Mobile Trends Conference for banking.

Czytaj także: Open X, kolejny etap po otwartej bankowości >>>

Do rozmowy o innowacjach zaproszeni zostali przedstawiciele BNP Paribas Bank Polska, Credit Agricole Bank Polska, mBank Polska, PKO Bank Polski oraz Revolut.

Ważnym wątkiem dyskusji był temat podejmowanych działań (dostosowanych do potrzeb i możliwości organizacji), które wspierają tworzenie i komunikowanie produktów, uwzględniających potrzeby klientów. To jedno z największych wyzwań.

– W tym wypadku – jak wskazali eksperci – warto wykorzystać możliwości, jakie stwarzają wewnętrzne zespoły specjalizujące się w słuchaniu klientów, długoterminowe partnerstwo z firmami wykorzystującymi doświadczenia z różnych branż i organizacji, czy zapraszanie do współpracy fintechów, które dzięki swojej zwinności mogą znacznie szybciej tworzyć i testować rozwiązania skoncentrowane na kliencie – wskazuje Konrad Olejarczyk.

Czytaj także: 7 globalnych trendów wpływających na przyszłość płatności >>>

Tym, co mocno wybrzmiało podczas panelu, są wyzwania związane ze znalezieniem odpowiednich ludzi do wewnętrznych zespołów, czy niewystarczające – także od strony technologicznej – przygotowanie małych firm, które chcą współpracować z bankami.

Budowania realnej przewagi konkurencyjnej

Do budowania realnej przewagi konkurencyjnej potrzebne jest nie tylko zaangażowanie klientów, ale także wykorzystywanie światowych trendów digitalowo-finansowych i skuteczne przewidywanie nowych.

Już niedługo więcej na ten temat będzie można przeczytać w raporcie przygotowywanym przez ekspertów Mobee Dicka. W 2019 State of Digital Trends: bankowość i finanse autorzy przyjrzeli się siedmiu kluczowym, światowym trendom w branży finansowej i przeanalizowali produkty oraz usługi cyfrowe, które skutecznie wykorzystują źródło powstawania trendów.

– Zaprezentowaliśmy gotowe rozwiązania, które mogą zostać wykorzystane przez organizację. Osadziliśmy je w szerszej perspektywie, wskazując główne obszary, w które warto inwestować. Podpowiadamy również, gdzie szukać szans na budowanie przewagi konkurencyjnej – mówi Monika Mikowska, CEO Mobee Dick i inicjatorka raportu. – Za cel przyjęliśmy zebranie w jednym miejscu informacji o kształtujących się potrzebach użytkowników oraz oczekiwaniach rynkowych. Raport obrazuje zmiany, które dzieją się na naszych oczach – dodaje CEO Mobee Dick.

Co ważne, autorzy raportu współpracują z wiodącymi instytucjami finansowymi.

– Nasi klienci to nie tylko banki, które przechodzą intensywną transformację cyfrową, takie jak na przykład Getin Bank. To również Diebold Nixdorf, światowy lider rozwiązań „connected commerce” dla sektora bankowego oraz handlu detalicznego, czy dynamicznie rozwijający się startup Twisto. Procentuje również znajomość innych branż, ponieważ rozwiązania zapewniające najlepsze doświadczenia użytkowników, wypracowane w dowolnej branży mogą znaleźć zastosowanie w produktach fintech i bankowych. Koncepcja tego raportu jest wynikiem interdyscyplinarnego charakteru naszej firmy, bogatego portfolio oraz umiejętności przekrojowej analizy transformacji cyfrowych zachodzących w poszczególnych segmentach rynku. Interdyscyplinarność ma zasadnicze znaczenie dla zrozumienia złożonej, błyskawicznie ewoluującej rzeczywistości – mówi Monika Mikowska.

Bezcenne okazały się także doświadczenia zebrane przy tworzeniu dotychczasowych raportów Mobee Dicka: BANK.JEST.MOBI 2016, POLSKA.JEST.MOBI 2015, Rola mobilnych finansów w życiu Polaków (2013) i innych.

Więcej o raporcie na stronie: mobeedick.com/raport.

Źródło: Mobee Dick