Przedsiębiorczość jako styl: Zawód czy powołanie?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Poprzednie dwa odcinki1 miały wyposażyć czytelnika w dwie umiejętności. Pierwsza z nich to prosta samoobrona przed skutkami zakorzenionych mitów o przedsiębiorcach i działalności gospodarczej. Druga to krytyczne podejście do biznesu jako modelu, w którym nic nie dzieje się bez przyczyny. Dla ułatwienia samodzielnej analizy przedsięwzięć gospodarczych polecałem metodę The Business Model Canvas Alexandra Osterwaldera i Yves’a Pigneura. Zapowiedziałem także, że w trzecim odcinku zajmiemy się dużym brązowym polem, które w moich układankach symbolizuje firmę.

Jerzy Cichowicz

Prezes zarządu Kalokagathia
Sp. z o.o. oraz ekspert Centrum
Prawa Bankowego i Informacji.

Moja firma – w poszukiwaniu struktury

Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że wszystko posiada jakąś strukturę. Tak nas wychowano, tak uporządkowana jest wiedza, którą przez lata zdobywaliśmy, tak zorganizowany jest nasz świat pracy. Firmy posiadają swoją strukturę: organizacyjną, kapitałową, własności itp. Ale czy, zaczynając działalność gospodarczą, musimy od samego początku zaprzątać sobie głowę jakąś strukturą? Będzie to zależeć od tego, z jakich elementów będziemy tworzyć warunki naszej gospodarczej aktywności. Na początku będą to przede wszystkim nasze zasoby oraz zdolności kooperacyjne, których nie powinniśmy sprowadzać tylko do podziału pracy i umiejętności pracy w grupie. Tak zawężone będą pomocne tylko w bardzo prostych pracach, jak np. zbieranie węgla.

Czym są nasze zasoby? Jak rozpoznać je i ocenić pod kątem ich przydatności w podejmowanej działalności? Czy umiejętności, które posiadamy możemy traktować jako zasób? Aby odpowiedzieć sobie na te wszystkie pytania, proponuję wykorzystać model Osterwaldera i Pigneura. Wyróżnia się w nim następujące składniki tworzące firmę:

  1. Kluczowe zasoby, jakimi dysponujemy, zakładając firmę lub podejmując działalność gospodarczą.
  2. Kluczowe aktywności, jakie zachodzić będą w naszej firmie lub w ramach działalności gospodarczej.
  3. Kluczowi partnerzy oraz zawarte partnerstwa. Omówię je po kolei.

Cykl artykułów pod wspólnym tytułem „Przedsiębiorczość jako styl” ma stanowić pomocny materiał dla osób zaczynających działalność gospodarczą. Ma stanowić także źródło inspiracji dla osób już ją prowadzących oraz ich doradców ze strony banku. W tym odcinku przedstawiam klasyfikację ułatwiającą obiektywne rozpoznanie posiadanych zasobów oraz tych, których potrzebujemy w naszej działalności gospodarczej.

Definiując kluczowe zasoby firmy, autorzy wyróżniają następujące ich kategorie: zasoby fizyczne, intelektualne, ludzkie i finansowe. Szczególnej uwagi wymagają zasoby intelektualne i ludzkie. Nabierają one wyjątkowego znaczenia w powstających ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI