Promocja miast w mediach warta miliardy złotych
5,7 mld złotych - tyle wyniosła wartość materiałów opublikowanych odnośnie 18 miast wojewódzkich w pierwszych trzech miesiącach tego roku. Codziennie na ich temat pojawiało się prawie 20 tys. informacji. Największe korzyści promocyjne osiągnęła Warszawa.
Na podstawie materiałów prasowych zebranych w okresie styczeń – marzec 2015 r., a traktujących na temat miast – stolic województw „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” przygotował raport odnośnie obecności medialnej miejscowości. Łącznie na ich temat w analizowanym okresie opublikowano 1,8 mln informacji! Daje to liczbę prawie 20 tys. wzmianek dziennie.
Na czele rankingu znalazła się Warszawa z wynikiem 364,8 tys. doniesień medialnych. Co piąty materiał dotyczył właśnie stolicy Polski. Kolejne miejsca w zestawieniu zajęły: Poznań (182,2 tys.), Kraków (181 tys.), Wrocław (163,4 tys.) oraz Gdańsk (130,1 tys.). Na temat Łodzi pojawiło się 121,5 tys. wzmianek, co daje miastu szóstą lokatę. Za tą miejscowością w zestawieniu ulokowały się Katowice, a następnie Lublin i Szczecin, który nieznacznie wyprzedził Bydgoszcz.
Warszawa najczęściej gościła w publikacjach internetowych – aż 80 proc. ogółu doniesień medialnych. 10 proc. to informacje pochodzące z prasy. Najaktywniejszymi tytułami w przypadku stolicy były: „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza – Warszawa” oraz „Gazeta Wyborcza”. 6 proc. stanowiły materiały z radia. Najczęściej o tym mieście można było usłyszeć w stacjach: „Polskie Radio Program 1”, „Radio TOK FM”, „Polskie Radio Program 3”. Tylko 4 proc. wzmianek pochodziło z telewizji. Najaktywniejszymi kanałami zostały: Polsat News oraz TVP Info.
Warszawa najcenniejsza w mediach
Wartość ekwiwalentu reklamowego materiałów na temat stolicy województwa mazowieckiego wyniosła 1,4 mld złotych! Warszawa zdeklasowała tym wynikiem pozostałe miasta. Tak duża przewaga wynika m.in. z faktu, że jest to stolica Polski – dziennikarze piszą o niej w całym kraju, a często stanowi także punkt odniesienia.
Kraków, który zajął drugie miejsce, osiągnął wynik ponad 2 razy mniejszy niż lider zestawienia. Informacje odnośnie tego ośrodka wojewódzkiego były warte 603,1 mln złotych! Duże korzyści promocyjne uzyskał także Poznań – powierzchnia w mediach, na której wymieniono nazwę tego miasta, została wyceniona na 530,7 mln złotych. Dla porównania – ostatnie miejsce należało do Gorzowa Wielkopolskiego (54,8 mln złotych).
Warszawa została także liderem zestawienia pod względem wskaźnika dotarcia. Liczbę potencjalnych kontaktów odbiorców z informacjami o mieście oszacowano na 280 mld. Drugie miejsce ponownie zajął Kraków (115 mld), a następnie Poznań (103 mld).
Media regionalne częściej o miastach
Większość materiałów na temat ośrodków wojewódzkich opublikowano w mediach regionalnych (60 proc.). Do miast, o których najczęściej pisano w źródłach lokalnych, należały: Opole (72 proc.), Gorzów Wielkopolski (71 proc.) i Olsztyn (71 proc.). Z kolei w mediach o zasięgu ogólnopolskim głównie można było znaleźć informacje o Warszawie (51 proc.), Krakowie (40 proc.) oraz Kielcach (40 proc.).
Łódź dominowała w tytułach
Z analizy tytułów publikacji wynika, że dziennikarze najczęściej wymieniali Łódź. Pojawiła się w nich aż 1047 razy. Z kolei Warszawa – lider pozostałych zestawień, znalazła się dopiero na czwartym miejscu. Nazwa miasta została przytoczona w 740 tytułach. Stolicę wyprzedziły Kraków (994) oraz Poznań (778).
Pełny raport dostepny tutaj
Alicja Dahlke
specjalista ds. marketingu
PR
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
psmm.pl