Promocja: Doradca finansowy – twój przyjaciel czy wróg?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2012.03.foto.042.a.150xRaport Bankier.pl i "Wprost" - Rynek doradztwa finansowego w Polsce

Według analityków Bankier.pl określenie "doradca finansowy" jest tożsame z finance plannerem, czyli kimś, kto nie zajmuje się samą sprzedażą produktów finansowych, a bardziej planowaniem finansów osobistych. Niestety, w Polsce bardzo często doradcy finansowi postrzegani są jako akwizytorzy oferujący głównie kredyty i fundusze inwestycyjne.

Szymon Matuszyński

Portal finansowy Bankier.pl, wspólnie z tygodnikiem „Wprost”, postanowił zbadać, jak rynek doradztwa finansowego jest w rzeczywistości postrzegany przez użytkowników portali Bankier.pl i Wprost24, a także przez czytelników tygodnika „Wprost”. Zebrane wyniki pozwoliły na przygotowanie raportu, który może okazać się przydatny zarówno dla klientów tych instytucji, jak i firm biorących udział w badaniu, a także dla organów regulujących rynek usług doradztwa finansowego w Polsce.

Doradcą finansowym może być każdy

Choć doradztwo finansowe to wciąż bardzo młody segment rynku, jest on już w Polsce bardzo rozbudowany. Wynika to przede wszystkim z dostępności zawodu doradcy finansowego, który nie jest regulowany żadnymi przepisami czy licencjami. Może nim zostać każdy, a jakość świadczonych przez niego usług zależy od firmy, którą reprezentuje, bądź też samego doradcy, który może prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą. Głównym organem zrzeszającym firmy doradztwa finansowego w Polsce jest Związek Firm Doradztwa Finansowego, który skupia największe instytucje działające na polskim rynku. Do związku należy obecnie dwanaście największych firm zajmujących się doradztwem i pośrednictwem finansowym.

W tym momencie warto pochylić się nad definicją zawodu doradcy finansowego. W polskich realiach wciąż jest to określenie mocno niedoprecyzowane, a dowodem tego są wyniki przeprowadzonej ankiety. Jedni postrzegają doradców wyłącznie jako pośredników finansowych. Inni widzą w nich doradców z prawdziwego zdarzenia, budujących długoterminowe relacje z klientami. Niemniej wśród klientów badanych firm wciąż bardzo wielu widzi w doradcach wyłącznie akwizytorów kredytów i funduszy inwestycyjnych.

Nie ulega jednak wątpliwości, że rynek doradztwa finansowego zmienia się. Coraz częściej określenie „pośrednik finansowy” jest zastępowane słowem „doradca”. I jest to niewątpliwie dobra wiadomość dla klientów. Potwierdzają to również prezesi największych działających na tym rynku firm, dla których jest oczywiste, że czas sprzedaży produktowej dobiega definitywnie końca, a najważniejsze staje się budowanie długoterminowych relacji z klientami.

Doradztwo to przede wszystkim interesy klientów

Wszyscy rozmówcy potwierdzili, że doradztwo finansowe jest i powinno być przede wszystkim umiejętnym dopasowaniem rozwiązań do potrzeb klienta, który jest w całym procesie najważniejszy. – Dobry doradca jest po części analitykiem, a po części psychologiem – ciągła praca z klientem pozwala im na podejmowanie lepszych decyzji dotyczących finansów – powiedział Adam Niewiński, prezes Xelion Doradcy Finansowi. Z kolei Tony Machin, dyrektor generalny Expandera, definiuje doradztwo finansowe właśnie jako „umiejętność dopasowania się do finansowych potrzeb klienta, rozumienie jego potrzeb i sztukę dopasowania do nich odpowiedniego produktu ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI